ویژگی اصلی یک علائم ایمنی اینست که پیغامی که برای آن تعریف شده است به نحو مطلوب به نفرات منتقل کند و از آنجایی که بر روی ایمنی افراد تمرکز دارد لذا می بایست از نوع شب نما یا فوتولومیسنت باشد. این ویژگی علائم ایمنی باعث می شود تا در هنگامی که نوری در محیط نیز وجود ندارد پیغام به درستی به مخاطب منتقل شود.

شب نما به چه معناست؟

شب نما بودن به این معنی است که ماده نسبت به ارسال نور یا فوتون در هنگام تحریک منبع نوری صورت می دهد. لذا تغذیه ماده شب نما با منبع نور پیش نیاز یک علائم برای تشعشع نور در هنگام مورد نیاز است.

به عبارت دیگر شدت شب نما و خروج نور از علائم بستگی به کیفیت انرژی که ذخیره می کند دارد. در واقع می توان گفت زمان دسترس پذیری منبع نور و نوع منبع نور بسیار حایز اهمیت است.

اهمیت منبع نور محلی در شدت شب نما

نوع نور محل نصب علائم و شدت تابش نوری منبع ( بر حسب لوکس)، دو فاکتور بسیار مهم هستند که بر عملکرد علائم ایمنی شب نما اثر می گذارند.

دو مدل علائم ایمنی شب نما در سبد محصولات برسام وجود دارند که با توجه به محل نصب علائم انتخاب می شوند:

– علائم ایمنی شب نما با شدت درخشندگی بسیار بالا که برای نصب در ارتفاع بالا ( نزدیک سقف) و یا در ارتفاع میانی ( ارتفاع 1.2 متر تا 1.6 متر ) مناسب هستند.

– علائم ایمنی شب نما که برای نصب بر روی سطح زمین استفاده می شوند.

علائم ایمنی که بر روی سطح زمین نصب می شوند با میزان درخشندگی کم (حدود 25 لوکس) و زمان استفاده بسیار کوتاه استفاده می شوند. این علائم برای محیط هایی که شدت نور منبع ضعیف است مانند تونل و راهرو استفاده می شوند. 

لامپ های فلورسنت از آنجایی که بخشی از محدوده اولیه نور مرئی UV را منتشر می کنند باعث تشعشع بسیار خوب علائم ایمنی در محیط های تاریک می شوند.  لازم به ذکر است تن منبع نوری نیز بسیار تاثیرگذار در درخشندگی علائم شب نما می باشد و به طور کلی منابع نوری با درجه رنگی بالای 5000 کلوین مناسب تر می باشند.

در نتیجه می توان گفت انتخاب محل مناسب و نوع علائم ایمنی شب نما، به منبع نور در دسترس بستگی دارد و این مورد باید در انتخاب علائم مورد توجه قرار گیرد. این امر مهم یکی از مواردی است که همواره توسط کارشناسان برسام در بازدید از محیط مورد توجه قرار می گیرد. نوع منبع نور نیز بسیار حائز اهمیت است که همانطور که اشاره شد لامپ های فلورسنت یکی از بهترین گزینه ها برای تغذیه علائم ایمنی شب نما می باشند.

لذا شناخت منبع نوری موجود و بررسی علائم متعدد در خصوص منبع نور مانند زمان و شدت در انتخاب علائم ایمنی مورد نیاز بسیار حائز اهمیت می باشند تا از علائمی استفاده شود که در شرایط اضطراری کارایی مد نظر را داشته باشند.

اگر در مورد انتخاب علائم مناسب با توجه به محیط خود سؤالی دارید، لطفاً سوالات خود را با آدرس info@barsamgroup.com در میان بگذارید تا کارشناسان برسام در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.