خاموش کننده آتش نشانی یا fire extinguisher که اکثر افراد آن را به نام کپسول آتش نشانی می شناسند، ساده ترین و کارآرمدترین وسیله برای اطفا حریق است. کپسول آتش نشانی برای حریق های کلاس های مختلف مانند A, B, C مناسب هستند. خاموش کننده را می توانید در انواع مختلف از نظر عامل خاموش کننده و با انداره های مختلف تهیه کنید. خاموش کننده های آتش نشانی بر اساس استاندارد NFPA10 دسته بندی و طراحی می شوند. برای خرید کپسول های آتش نشانی می توانید آنها را بر اساس استاندارد NFPA یا استاندارد ملی ISIRI تهیه کنید.

کپسول های آتش نشانی از نظر عامل اطفا انواع مختلفی دارند. خاموش کننده ها از پودر، گاز دی اکسید کرین، آب و فوم برای اطفا حریق استفاده می کنند. کپسول های پودری برای اطفا حریق موادی که در صورت آتش سوزی خاکستر دارند مانند چوب و پلاستیک مناسب تر هستند اما برای خاموش کردن آتش در محیط های دارای تجهیزات برقی خاموش کننده های CO2 مناسب تر می باشند. هم چنین برای خاموش کردن آتش انواع سوخت و مایعات سوختنی بهتر است از خاموش کننده آب و فوم استفاده کنید. در ادامه بیشتر در مورد ویژگی های هرکدام توضیح خواهیم داد.

کپسول آتش نشانی

انواع کپسول آتش نشانی

خاموش کننده آتش بر اساس کاربرد آن در حریق انواع مختلفی دارد. هم چنین این کپسول های آتش نشانی در وزن های مختلف نیز تولید می شوند تا بر اساس میزان حریق بتوانید از آنها استفاده کنید. وزن های مختلف خاموش کننده میزان متفاوتی از ماده اطفا را شامل می شوند. هم چنین نوع ماده خاموش کننده در کپسول بستگی به نوع حریق دارد و برای هرکدام از حریق ها، نیاز به کپسول مناسب خود می باشد.

نوع خاموش کننده کلاس حریق A

مانند چوب، کاغذ

کلاس حریق B

مانند بنزین، گازوئیل

کلاس حریق C

مانند تابلو برق، تجهیزات الکترونیکی

کلاس حریق D

مانند منیزیم، لیتیوم

کلاس حریق K

مانند گریس، روغن

آب در صورت قطع جریان
آب و فوم در صورت قطع جریان
دی اکسید کربن (CO2)
پودری BC
پودری ABC
پودری تر

خاموش کننده پودری – Dry chemical fire extinguisher

خاموش کننده های پودری یکی از پرکاربردترین و بهترین نوع کپسول آتش نشانی می باشند. این خاموش کننده ها حاوی پودر اطفا حریق هستند که تحت فشار گاز، داخل کپسول ذخیره می شوند. پودر موجود در کپسول آتش نشانی با کمک فشار گاز به سمت حریق هدایت می شود و با تغییر زنجیره واکنش حریق، عملیات اطفا را انجام می دهد.

خاموش کننده های پودری در دو مدل آمونیوم فسفات و پتاسیم بی کربنات تولید می شوند. نوع اول برای کلاس حریق A, B و C مناسب است درحالی که مدل دوم برای کلاس B و C بهتر است. در هردو این خاموش کننده ها از گاز CO2 یا N2 به عنوان گاز عامل استفاده می شود.

در نظر داشته باشید باید بر اساس اطلاعات و الزامات طراحی سیستم اطفا حریق صورت گرفته، خاموش کننده مناسب را برای هر فضا انتخاب کنید. بر اساس الزامات به دست آمده از طراحی سیستم که طبق استاندارد NFPA10 انجام می شود، تعداد خاموش کننده و ظرفیت هرکدام برای فضاهای مختلف مشخص می شوند. لذا باید جانمایی خاموش کننده ها را بر اساس تعداد به دست آمده انجام داد.

در صورت انتخاب خاموش کننده مناسب لازم است تا حجم آن نیز بر اساس تعداد درنظر گرفته شده مشخص شود. این خاموش کننده ها در وزن های یک تا دوازده کیلوگرم در نوع قابل حمل یا دستی و 25 و 50 کیلوگرم در نوع چرخ دار ارائه می گردند.

خاموش کننده دی اکسید کربن – CO2 fire extinguisher

خاموش کننده CO2 یکی دیگر از خاموش کننده های بسیار قوی برای اطفا حریق است. این کپسول آتش نشانی برای اطفا حریق تجهیزات برقی و الکترونیکی بسیار مناسب است. در این خاموش کننده ها گاز دی اکسید کربن با فشار مناسب تحت فشار قرار می گیرد و نیازی به گاز عامل برای تحت فشار قرار گرفتن خاموش کننده نیست. این مدل خاموش کننده برای اطفا حریق کابل و تجهیزات برقی بسیار محبوب است چون آسیب کمتری به تجهیزات می رساند و هادی جریان برق نیست. بهتر از این خاموش کننده در محیط های بسته استفاده نکنید.

کپسول CO2 به دلیل اینکه گاز را به صورت مایع در خود ذخیره می کند فاقد گیج فشارسنج می باشد و برای بررسی شارژ کپسول باید آن را وزن کنید.

خاموش کننده های CO2 در مدل قابل حمل در وزن های 6 و 12 کیلوگرم عرضه می شوند. مدل های چرخ دار این extinguisher نیز 30 کیلوگرمی هستند.

خاموش کننده آتش

خاموش کننده آب و فوم – Foam extinguisher

خاموش کننده آب و فوم به عنوان یک خاموش کننده قوی برای اطفا حریق مایعات سوختنی استفاده می شود. در این نوع از کپسول های آتش نشانی، آب یا محلول آب و فوم تحت فشار گاز ازت قرار می گیرند. در هنگام عملکرد، محلول با کمک فشار گاز به سمت حریق هدایت می شوند و عملیات اطفا حریق را انجام می دهند. کپسول آب و فوم به دلیل ایجاد یک لایه کف آتشنشانی روی مایع سوختنی باعث می شود که اکسیژن کمتری به آتش برسد و قدرت خاموش کنندگی آن بیشتر شود. در مورد این ویژگی کف آتش نشانی در سیستم اطفا حریق فوم بیشتر توضیح داده ایم.

این خاموش کننده ها نیز از نظر وزن در حجم های 6 و 9 لیتری در انواع دستی و 25 لیتری در انواع چرخدار تولید می شوند.

انواع کپسول آتش نشانی از نظر عملکرد

کپسول آتش نشانی از نظر ساختمان و نحوه عملکرد می تواند مدل های مختلفی داشته باشد. در خاموش کننده های پودری از یک گیج فشار سنج روی بدنه استفاده می شود تا بتوان وضعیت شارژ بودن خاموش کننده را بررسی کرد. هم چنین در کپسول CO2 به دلیل دو فازی بودن امکان استفاده از گیج وجود ندارد و باید شارژ بودن کپسول را با استفاده از وزن کردن متوجه شد.

هم چنین خاموش کننده ها از نطر گاز محرک به مدل های مختلفی تقسیم می شوند. گاز محرک خاموش کننده می تواند به صورت کارتریج بغل (خارج از خاموش کننده) یا کارتریج داخل (داخل کپسول) باشد. هم چنین برخی از خاموش کننده های پودری بدون کارتریج هستند و خاموش کننده تحت فشار گاز می باشد. در خاموش کننده های کارتریج دار (داخل و بیرون) می توانید بدون نیاز به تخلیه گاز، پودر داخل کپسول آتش نشانی را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. اما در خاموش کننده های تحت فشار به دلیل مخلوط شدن گاز محرک و پودر داخل کپسول انجام این کار میسر نیست و باید حتما خاموش کننده تخلیه شود.

انواع کپسول آتش نشانی

خرید کپسول آتش نشانی

اگر شما هم قصد خرید کپسول آتش نشانی را دارید، حتما متوجه تنوع قیمت کپسول آتشنشانی شده اید. در بازار مدل های بسیار متنوع و با ویژگی های متفاوتی در بازار وجود دارند که هر کدام قیمت متفاوتی را نیز دارند. شاید این تفاوت قیمت در مرحله اول برای شما خرید کپسول آتش نشانی را کمی سخت کند. به همین دلیل نیاز است تا با اطلاعات کامل وارد بازار شوید تا خریدی به صرفه و منطقی داشته باشید. در ادامه برخی از مهمترین عوامل در تعیین قیمت خاموش کننده آتش نشانی را خواهیم گفت.

به طور کلی یکی از عوامل بسیار مهم در قیمت خاموش کننده برند آن است. برندهای خارجی عموما نسبت به برندهای داخلی قیمت بالاتری دارند. این مورد به دلیل کیفیت ساخت بالاتر این تجهیزات و تائیدیه های معتبر بین المللی است که این تجهیزات دارند. کپسول آتش نشانی خارجی معمولا دارای تائیدیه EN یا UL هستند که از نطر کیفیت بسیار مناسب هستند. اگر قصد خرید کپسول آتش نشانی با کیفیت را دارید حتما خاموش کننده هایی با این تاییدیه ها را بخرید. استاندارد CE در مرحله بعدی تاییدیه خاموش کننده های خارجی قرار دارد و به نسبت مدل های قبلی قیمت مناسب تری دارند.

اما در بین خاموش کننده های داخلی نیز تفاوت قیمت زیادی وجود دارد که از چند عامل مختلف تعیین می گردد. اولین موضوع برند خاموش کننده می باشد. برند های قدیمی معمولا کیفیت بالاتری نسبت به مدل های معمولی در ساخت بدنه و شیر خاموش کننده دارند. هم چنین برخی برند های داخلی دارای تاییدیه سازمان ملی استاندارد هستند و یا اینکه مورد تایید سازمان آتش نشانی می باشند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است در صورتی که به دنبال یک برند با کیفیت هستید حتما تاییدیه این دو سازمان را مد نظر قرار دهید.

موضوع دیگر که در خرید کپسول آتش نشانی مورد توجه است، وزن خاموش کننده و نوع ماده خاموش کننده آن است. یک خاموش کننده ABC نسبت به خاموش کننده BC قیمت بالاتری دارد. هم چنین هرچقدر وزن خاموش کننده بیشتر باشد، قیمت محصول نیز افزایش می یابد. هم چنین برخی از برندهای معتبر از عامل خاموش کننده (پودر و گاز) با کیفیت تری در شارژ اولیه سیلندر استفاده می کنند که باعث می شود زمان شارژ مجدد کپسول نیز بیشتر شود. در مدل های بی کیفیت شاید در ابتدا قیمت کمتری بپردازید ولی نیاز دارید تا در فواصل کوتاه پودر یا گاز آن را مجدد تعویض نمایید چون کیفیت مناسبی ندارند.

کپسول آتش نشانی پودری

هم چنین لوازم جانبی مثل انواع قلاب و گیره دیواری و …. می تواند باعث تغییر قیمت یک خاموش کننده شود. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد انواع کپسول ها داشتید می توانید با از طریق روش های گفته شده در بخش تماس با ما با شرکت برسام تماس بگیرید. هم چنین برای استعلام قیمت و خرید انواع کپسول آتش نشانی دارای تاییدیه و معتبر داخلی و خارجی نیز می توانید با ما در تماس باشید. ما علاوه بر تامین تجهیزات، خدمات مشاوره ای و مهندسی برای طراحی و اجرای خاموش کننده ها را در اختیاز شما قرار می دهیم.

امیدواریم اطلاعات اعلام شده در خصوص انواع خاموش کننده آتش برای شما مفید باشد. با انتخاب خاموش کننده صحیح می توانید در لحظات اولیه حریق را کنترل کنید و از خسارت های بیشتر جلوگیری کنید که این مورد تنها با دانش و آگاهی بیشتر شما میسر می باشد.