سیستم اطفا حریق اسپری معمولا به صورت اتوماتیک کار می کند و هدف از بکارگیری آنها خنک کاری محیط حریق با استفاده از آب می باشد. در سیستم اطفا حریق اسپری نازل ها وظیفه دارند تا میزان دبی مد نظر را روی تجهیزات در حال حریق اسپری کنند تا با استفاده از قدرت خنک کاری آب عملیات اطفاء حریق صورت پذیرد. سیستم اطفا حریق اسپری به دلیل عملکرد ساده و نیاز به تعمیر و نگهداری کم بسیار محبوب می باشند. 

در سیستم اطفا حریق با اسپری معمولا به حجم زیادی آب برای خنک کاری و اطفا حریق مورد نیاز است یه همین دلیل امروزه سیستم های اطفا حریق واتر میست به دلیل مصرف آب کمتر در فضاهایی با محدودیت دسترسی به آب بسیار محبوب تر هستند.

نحوه عملکرد سیستم اطفا حریق اسپری

در این سیستم ها خط اصلی لوله کشی تا نازل ها خشک می باشد و در حالت عادی آب در سیستم لوله کشی وجود ندارد. از این رو در مناطقی که احتمال یخ زدگی وجود دارد، استفاده از این سیستم ها نسبت به سیستم اسپرینکلر ارجحیت دارد. در سیستم اطفا حریق اسپری از یک شیر کنترلی به نام دیلوج ولو برای قطع و وصل جریان آب استفاده می شود. وظیفه شیر دیلوج نگه داشتن آب در بالادست می باشد و به محض دریافت فرمان تخلیه، جریان آب را به سمت نازل ها هدایت می نماید.

شیرهای دیلوج با استفاده از فشار آب خط آتش نشانی موجود بسته می مانند و پس از دریافت فرمان تخلیه که توسط سیگنال برقی یا فشار هوا می باشد، فشار موجود را از روی شیر خارج نموده و پس از باز شدن شیر، جریان آب را به سمت نازل هدایت می کنند. در مقالات آتی عملکرد شیرهای دیلوج را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

سیستم اطفا حریق اسپری

نازل هایی که برای تخلیه آب بر روی تجهیزات استفاده می شوند معمولا به سه دسته سرعت متوسط، سرعت زیاد و نازل خنک کننده مخزن تقسیم بندی می شوند. نازل های سرعت متوسط و سرعت زیاد جریان آب را بصورت یک مخروط کامل بر روی تجهیزات اسپری می کنند و نازل خنک کننده بصورت خطی جریان آب را به سمت تجهیز هدایت می کنند. تمامی نازل ها در فشار های متفاوت دبی متفاوتی نیز ارائه می دهند که با یک ضریب ثابت به نام k factor به هم مرتبط می شوند. هم چنین زاویه پاشش آب در خروجی نازل ها می تواند متفاوت باشد. در مقالات بعدی بیشتر در مورد انواع نازل و ویژگی آنها صحبت خواهیم کرد.

مزایا و معایب سیستم اطفا حریق اسپری

همانطور که گفتیم سیستم اطفا حریق اسپری معمولا به صورت اتوماتیک عمل می کنند و در نتیجه نیازی به حضور پرسنل جهت راه اندازی سیستم نمی باشد و به یک سیگنال برقی که از کنترل پنل مرکزی ارسال می شود فعال خواهند شد. هم چنین با توجه به اینکه در این سیستم، آبی در مسیر لوله کشی وجود ندارد امکان استفاده از آنها در محیط های بسیار سرد نیز وجود دارد.

سیستم اطفا حریق اسپری با توجه به استفاده از تجهیزات برقی و کنترلی متعدد نسبت به سیستم های اسپرینکلر گران تر می باشند و برای عملکرد خود نیاز به جریان برق مداوم دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم ها می توانید از استاندارد NFPA کد 15استفاده کنید. خواهشمند است در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان برسام از طریق ایمیل info@barsamgroup.com در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *