سیستم اطفا حریق آیروسل (Aerosol) جدیدترین نوع سیستم های اطفا حریق است. در این سیستم ها از تکنولوژی جدید در ساخت ذرات ریز برای عمل اطفا حریق استفاده می شود. سیستم آیروسل با کمک دانه های ریز کمتر از هزار میکرون، به زنجیزه حریق متصل می شوند و با قطع ارتباط بین اجزای آن باعث خاموش شدن آتش می شوند. در ادامه بیشتر با عملکرد و مزایای سیستم اطفا حریق آیروسل آشنا می شویم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم ها می توانید از استاندارد NFPA کد 2010 استفاده کنید.

اجزای تشکیل دهنده سیستم اطفا حریق آیروسل چیست؟

سیستم آیروسل یک سیستم ساده از لحاظ ساختار و عملکردی است. در این سیستم ماده اصلی اطفا حریق به صورت یک قطعه جامد و مشابه پارافین در داخل بدنه دستگاه قرار گرفته است. این ماده جامد در اثر حرارت تجزیه شده و به ذرات ریز آیروسل و هم چنین گازهای بی اثر تبدیل می شود.

برای استفاده از آیروسل باید یک محرک حرارتی در سیستم استفاده شود. به همین دلیل در این سیستم ها یک چاشنی که به صورت برقی یا حرارتی عمل می کند، استفاده می شود. ماده جامد آیروسل در اثر حرارت آزاد شده از چاشنی فعال شده و به ذرات اطفا حریق و گازهای نظیر CO2، N2 و… تجزیه می شود.

سیستم اطفا حریق آیروسل

نحوه عملکرد سیستم آیروسل

این سیستم اطفا حریق را می توانید برای یک فضای بسته و یا آزاد استفاده کرد. اما با توجه به وزن کم ذرات آن، نباید در محیط آزاد هیچ گونه جریان بادی وجود داشته باشد. این سیستم اطفا حریق در وزن ها و ابعاد مختلف تولید می شود و می توانید از آن در تابلوهای برق کوچک تا اتاق های بزرگ کنترل نیز استفاده کنید.

عملکرد سیستم اطفا حریق آیروسل به این صورت است که پس از مشخص شدن حریق توسط سیستم اعلام حریق مرکزی، فرمان از سمت پنل به عملگر برقی این تجهیز ارسال می شود. البته در مدل های حرارتی این سیستم، حرارت آتش باعث فعال شدن چاشنی حرارتی سیستم می شود.

بعد از دریافت سیگنال الکتریکی یا حرارتی، چاشنی موجود در تجهیز فعال می شود. حرارت این ضامن گرمایی باعث می شود تا ماده جامد حاوی ذرات اطفا تجزیه شود. بعد از تجزیه این ماده، ذرات ریز آیروسل به همراه گازهای آزاد شده به سمت حریق هدایت می شوند.

ذرات آیروسل که عموما از جنس نمک پتاسیم یا استرانسیم می باشد، وارد زنجیره حریق می شود و با قطع واکنش شیمیایی موجود باعث اطفا حریق می شود. در واقع عملکرد این سیستم ها مشابه سیستم FM200 می باشد و بسیار پیشرفته می باشد.

مزایا و معایب سیستم اطفا آیروسل

همانطور که گفتیم، این سیستم در ابعاد و وزن های متفاوتی از 100 گرم تا 10000 گرم موجود می باشد. به همین دلیل نیز شما برای اطفا حریق در یک تابلو کنترلی کوچک نیاز به تجهیزات و ادوات بسیار زیادی ندارد. در واقع برخلاف سیستم های اطفا حریق گازی مرسوم، شما می توانید سیستم را فقط برای یک تابلو کوچک در محل که امکان حریق در آن وجود دارد استفاده کنید.

این موضوع باعث می شود تا خرید سیستم آیروسل بسیار به صرفه تر باشد و قیمت آن در مقابل باقی سیستم های اطفا حریق بسیار ارزان تر باشد. هم چنین این سیستم فضای بسیار کمی دارد و دوره نگهداری آن بسیار طولانی است و در دراز مدت مقرون به صرفه است.

مدل های قدیم سیستم آیروسل که از نمک های پتاسیم استفاده می کردند، دارای باقی مانده در محیط بعد از عمل اطفا می باشند. به همین دلیل نیز نیاز به تمیزکاری بعد از عمل اطفا دارند.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در خصوص سیستم اطفا حریق آیروسل برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان برسام سورین کارا تماس بگیرید و اطلاعات کافی دریافت نمایید.