امروزه در بسیاری از ساختمان های مسکونی و تجاری افراد ترجیح می دهند تا از آسانسور برای جابجایی بین طبقات استفاده کنند. سرعت و راحتی برای نقل و انتقال بین طبقات مختلف از مهم ترین مزایای آسانسور می باشند به طوری که استفاده از راه پله ها در بسیاری از ساختمان ها بلا استفاده شده است.

اما در مواقع خطر یا آتش سوزی استفاده از آسانسور مجاز نمی باشد و می تواند موجب خطرات جبران ناپذیری شود. در این مواقع افراد باید از راه ها و پله های اضطراری استفاده کنند. متاسفانه در بسیار از موارد در شرایط بحرانی هنگامی که افراد نمی توانند مسیرهای خروج اضطراری را پیدا کنند از آسانسور استفاده می کنند که از خطرات بالقوه این کار آگاه نیستند.

یکی از خطرات اصلی آسانسور در هنگام حریق این است که مسیر آسانسور در هنگام حریق معمولا به صورت دودکش برای خروج دود ناشی از حریق عمل می کند. با توجه به اینکه دود از هوا سبک تر می باشد، این مسیر به سمت بالای ساختمان در جریان می باشد. لذا در صورت ورود افراد به آسانسور می تواند خطر خفگی را ایجاد کند. هم چنین با توجه به جریان هوای موجود در این مسیر دما و شعله آتش مستعد افزایش در این فضا می باشند.

هم چنین در عملکرد سیستم های اعلام حریق در یک ساختمان، پس کشف حریق این سیستم ها وظیفه دارند تا عملگر مرکزی آسانسور را خاموش نموده و آسانسور را در طبقه خروج اضطراری متوقف نماید و درب های آسانسور را باز نگه دارند اما متاسفانه در برخی از موارد این سیستم آسانسور را در طبقه ای که برق قطع شده است نگه می دارند و خطر محبوس شدن افراد را افزایش می دهند.

همانطور که اشاره کردیم می توان فهمید که استفاده از آسانسور در مواقع خطر می تواند بسیار خطرناک تر از تصور افراد باشد که همین موضوع نیز سبب مرگ بسیاری از افراد بر اثر خفگی یا حرارت ناشی از آتش در هنگام آتش سوزی می شود.

در هنگام حریق و شرایط اضطراری بسیار از افراد بر اساس عادت معمول و برای فرار از محیط به سمت آسانسورها می روند و در آن لحظه متوجه استفاده از راه های خروج اضطراری نیستند لذا لازم است در کنار کلید آسانسور از علائمی استفاده شود تا به افراد هشدار دهد که در هنگام حریق به هیچ عنوان از آسانسور استفاده نکنند.

در بسیاری دیگر از علائم ایمنی استاندارد، علاوه بر اینکه استفاده از آسانسور در این شرایط منع شده است، راه خروج اضطراری و روش صحیح استفاده از آنها نیز نشان داده می شود.

هم چنین در مکان هایی که آسانسور مخصوص بار وجود دارد، لازم است با استفاده از علائم ایمنی مناسب افراد را از استفاده از این آسانسور ها منع کرد. این آسانسورها به خصوص در محیط های کارگاه های ساختمانی و صنعتی می توانند برای استفاده افراد بسیار خطر آفرین باشند.

اگر در مورد انتخاب علائم مناسب با توجه به محیط خود سؤالی دارید، لطفاً سوالات خود را با آدرس info@barsamgroup.com در میان بگذارید تا کارشناسان برسام در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.