هوز باکس آتش نشانی یا جعبه آتش نشانی یا همان فایر باکس به وسیله ای جعبه مانند می گویند که تجهیزات آتش نشانی را در آن نگهداری می کنند. جعبه آتش نشانی با توجه به کاربرد آن و نحوه استفاده در محل خطر به مدل های مختلفی دسته بندی می شود. جعبه های آتش نشانی معمولا در طراحی سیستم اطفا حریق در نزدیکی هایدرانت ها در محوطه طراحی می شوند.

اما وظیفه اصلی هوز باکس نگهداری تجهیزات آتش نشانی مانند شیلنگ آتش نشانی، نازل و ادوات برای استفاده آتش نشان در هنگام آتش سوزی است. جعبه آتش نشانی می تواند در دو مدل ایستاده یا دیواری تولید شود و برای نگهداری خاموش کننده آتش نشانی نیز استفاده شود. در ادامه بیشتر با انواع فایرباکس آشنا خواهیم شد.

فایر باکس

چه تجهیزاتی را داخل هوز باکس آتش نشانی نگهداری می کنند؟

مهم ترین عامل در کنترل و مهار آتش سوزی استفاده از آب می باشد. آب معمولا ارزان ترین و بهترین راه حل برای اطفا حریق می باشد که باید در سریع ترین زمان ممکن در اختیار آتشنشان قرار گیرد.

معمولا دسترسی به مرکز آتش نشانی، آب مورد نیاز و … برای اطفا حریق در فضاهای مختلف متفاوت است. به همین دلیل هم بسته به نیاز و دسترسی به آتش نشان تجهیزات متفاوتی داخل جعبه آتش نشانی قرار داده می شود. این تجهیزات تنها توسط آتش نشان یا پرسنل آموزش دیده قابل استفاده هستند. تجهیزات امدادی موجود در فایر باکس حرفه ای هستند و با فشار کاری بالا کار می کنند. یک جعبه آتش نشانی می تواند شامل تجهیزات زیر باشد:

  • شلنگ یا هوز آتش نشانی
  • نازل آب آتش نشانی
  • نازل فوم آتش نشانی
  • اینداکتور
  • مخزن فوم آتش نشانی
  • تبر آتش نشانی
  • انواع واشر آببند کوپلینگ ها
  • کوپلینگ های آتش نشانی با انواع تبدیل
  • کالکتینگ و برچینگ (collecting/breaching)

هوز باکس آتش نشانی

همانطور که گفتیم، با توجه به تجهیزات داخل هر جعبه آتش نشانی ابعاد آن می تواند متفاوت باشد. هم چنین جعبه می تواند به صورت ایستاده یا دیواری و حتی دارای طبقه نیز باشد. معمولا جعبه هایی که در محیط بیرون یک پروژه صنعتی نصب می شوند از نوع ایستاده و دارای طبقه هستند. جعبه آتش نشانی دیواری نیز معمولا در داخل ساختمان ها استفاده می شود و تجهیزات کمتری در آن قرار داده می شود.

این تجهیزات در داخل جعبه های آتش نشانی و در نزدیکی هایدرانت یا محل های پر خطر قرار داده می شوند تا در سریع ترین زمان ممکن مورد بهره برداری آتش نشانان یا افراد آموزش دیده قرار گیرد. آتش نشان با استفاده از هوز موجود در جعبه و نازل ها عملیات اطفا حریق را انجام می دهد. به همین دلیل لازم است تا با توجه به نوع حریق و فاصله تجهیزات اطفا حریق تا محل خطر، از لوازم مناسب در داخل جعبه آتش نشانی استفاده شود. به عنوان مثال استفاده از یک شلنگ با طول 20 متر در یک فضای 100 متری هیچ کاربردی نخواهد داشتو

فرق هوز باکس با هوز ریل چیست؟

همانطور که گفته شد جعبه آتش نشانی برای نگهداری تجهیزات استفاده می شود. این تجهیزات به هیچ گونه خط آب آتش نشانی متصل نمی باشند و هنگام استفاده آتش نشان آن ها را به هایدرانت یا هر کانکشن دیگر آتش نشانی متصل می کند.

اما در هوز ریل آتش نشانی (Fire hose reel) قضیه کمی فرق دارد. در هوز ریل شلنگ آتش نشانی دور یک قرقره پیچیده می شود. یک سر شلنگ به نازل آتش نشانی متصل می شود و سمت دیگر آن نیز به شیر آتش نشانی یا همان گلوب ولو اتصال دارد. در نتیجه برای استفاده کافیست شیر را باز کنید تا آب از طریق شلنگ به سمت نازل حرکت کند. در واقع سیستم هوز ریل همواره مسلح می باشد و با باز کردن نازل آب به سرعت از آن خارج می شود. در حالی که این موضوع در مورد هوز باکس این چنین نیست.

هوز ریل آتش نشانی

در هوز باکس تجهیزات را داخل جعبه نگهداری می کنند و در هنگام حریق لازم است تا این تجهیزات را به هم متصل نموده و سپس به یک شیر آتش نشانی یا منبع آب متصل کرد. در جعبه آتش نشانی می توانیم تجهیزات مختلف با کاربردهای متفاوت را نگهداری کنیمو

جنس جعبه آتش نشانی

جعبه های آتش نشانی عموما در محیط های بیرون از ساختمان و برای مدت زمان طولانی استفاده می شوند. در نتیجه جنس بدنه و رنگ آن باید مقاومت کافی را داشته باشد. معمولا فایرباکس را از جنس ورق فولادی کربن استیل می سازند و روی آن را با سه لایه رنگ می پوشانند تا مقاومت خوبی در برابر خوردگی در دراز مدت داشته باشد. برای طول عمر بهتر جعبه در طولانی مدت، بهتر است از جعبه هایی با ضخامت ورق حداقل 1.5 میلی متر استفاده شود. هم چنین رنگ روی جعبه نیز بهتر است حداقل 180 میکرون ضخامت داشته باشد.

هم چنین در صورت استفاده از هوز باکس در محیط های خیلی مرطوب یا با خورندگی بالا، می تواند از جنس های مانند GRP یا استنلس استیل استفاده کرد. این جنس ها به خوبی در برابر رطوبت و مواد خورنده مقاومت می کنند. این مواد در مقایسه با جعبه های فولادی قیمت بالاتری دارند و طول عمر به مراتب بیشتری را دارند.

انواع فایر باکس

فایر باکس یا همان جعبه های آتش نشانی می توانند از نظر شکل و اندازه کامل متفاوت باشند. اگر در محیط بیرون از این جعبه ها استفاده می کنید بهتر است نوع ایستاده آن را انتخاب کنید تا به راحتی روی زمین نصب شوند. اما اگر فضای کافی روی دیوار وجود داشته باشد، می توانید آن را از نوع دیواری سفارش دهید و به دیوار متصل کنید.

هم چنین با توجه به تعداد تجهیزاتی که لازم است داخل جعبه قرار بگیرند، ابعاد آن نیز متفاوت خواهد شد. اگر در جعبه تجهیزات کمتری قرار بگیرید معمولا آن را از نوع تک درب می سازند اما برای جعبه با تعداد تجهیزات بیشتر باید از نوع دو درب آن استفاده کرد.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای آشنایی با انواع هوز باکس آتش نشانی برای شما مفید باشد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد جعبه آتش نشانی و هم چنین استعلام قیمت می توانید از طریق راه های ارتباطی شرکت برسام با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *