گلوب ولو آتش نشانی یا همان گلاب ولو ( به انگلیسی Globe valve) یکی از پرکاربردترین شیرهای آتش نشانی است که در تجهیزات مختلف استفاده می شود. گلوب ولو آتش نشانی نیز مانند سایر شیرها وظیفه قطع و وصل جریان را برعهده دارد. این شیر در تجهیزات محتلف مانند هایدرانت، هوز باکس، تریلر آتش نشانی و ماشین استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با این شیر آتش نشانی با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

گلوب ولو آتش نشانی چیست؟

گلاب ولو آتش نشانی همانطور که از اسم آن پیداست، وظیفه قطع و وصل جریان آب در تجهیزات آتش نشانی را برعهده دارد. این شیر عموما در انواع هایدرانت و در مسیر خروچی شلنگ ها نصب می شود، تا جریان آب را بتوان در خروچی کنترل کرد. این شیر آتش نشانی مشابه سایر پلاب ولو ها می باشد اما برخی از ویژگی های آن نیز منحصر به فرد است و باعث تمایز این شیر با سایر شیرها می شود.

گلوب ولو آتش نشانی در سایزهای 1 اینچ تا 2.5 اینچ به صورت نرمال تولید می شود. اما سایز های متفاوتی مانند 3 و 1/2 اینچ نیز در این شیر وچود دارد. شیرهای گلوب ولو انواع مختلفی دارند که در ادامه هریک را بررسی خواهیم کرد.

انواع گلاب ولو آتش نشانی

گلوب ولو را می توانید در مدل های مختلفی در بازار پیدا کنید. این شیرها در حالت کلی یک وظیفه مشخص دارند و عملکرد آنها در حالت کلی مشابه هم می باشد اما در برخی از ویژگی ها با هم متفاوت اند که در ادامه قصد داریم آنها را بیشتر مورد بررسی قرار دهید.

گلوب ولو آتش نشانی

گلوب ولو مستقیم – Straight globe valve

در این مدل شیر، خروجی در زاویه 180 درجه نسبت به ورودی شیر قرار می گیرید. این موضوع باعث می شود تا افت فشار در اثر عملکرد شیر به حداقل برسد. شیرهای گلاب ولو مستقیم یکی از مدل های اولیه و مهم این مدل شیر هستند. از این مدل شیر می توان در فضاهایی که نیاز به خروجی مستقیم جهت شلنگ آب آتش نشانی است، استفاده کرد.

گلوب ولو اس تایپ – S-type globe valve

این مدل شیر گلوب نیز بسیار مشابه مدل مستقیم است با این تفاوت که خروجی در یک ارتفاع بالاتر ولی با همان زاویه 180 درجه از ورودی قرار می گیرد. در این مدل شیرهای آتش نشانی به دلیل مکانیزم قرار گیزی سیت، آب بندی در فشارهای بالاتر به مراتب بهتر است.

گلوب ولو بیب نوز – bib nose globe valve

این مدل شیر آتش نشانی که جز یکی از محبوب ترین مدل های گلوب ولو آتش نشانی است، دارای خروجی با زاویه 45 درجه است. این موضوع باعث می شود که شلنگ آتش نشانی با زاویه ملایم تری روی زمین قرار بگیرد و در فشار های بالاتر آب بندی بهتری داشته باشد. لازم به ذکر است، خروجی این مدل شیر حتما باید به سمت زمین نصب شود.

نکته مشترک در تمامی شیرهای آتش نشانی این است که می توان از ورودی و خروجی های متفاوتی استفاده کرد. نوع ورودی گلاب ولو می تواند از نوع فلنجی یا رزوه ای باشد و سایز آن نیز در ابعاد مختلف ارائه می شود. اما ورودی های 1 1/2، 2، 2 1/2 و 3 اینچ بیشتر استفاده می شوند.

هم چنین خروجی شیر نیز می تواند با توجه به نوع شلنگ مورد استفاده از نوع انگلیسی بی اس BS و یا آلمانی استورز Storz باشد.

جنس بدنه گلوب ولو

شیرها یکی از مهمترین اجزای سیستم های آتش نشانی هستند که باید همیشه آماده به کار باشند. به دلیل وجود آب در مکانیزم این شیرها، در نتیجه وجود خوردگی و رسوبات در آنها امری دائمی است. به همین دلیل بهتز است از آلیاژهایی در ساخت بدنه شیر و اجزای آن استفاده شود، تا مدت طولانی تری در برایر خوردکی مقاومت کنند. به همین دلیل در بدنه این شیر از جنس برنجی یا همان Brass  استفاده می شود. اجزای داخلی نیز عموما از جنس استنلس استیل stainless steel می باشند.

هم چنین برای مقاومت بیشتر در برابر خوردگی، می توان از آلیاژهای دیگر مثل برنز broonze یا گانمتال gunmetal نیز استفاده کرد. این مواد از پایه برنچ بوده ولی دارای موادی مانند فسفر و …  برای مقاومت بیشتر هستند.

در مقالات بعدی اطلاعات بیشتری در مورد گلاب ولو های آتش نشانی ارائه خواهیم کرد تا بتوانید با خیال راحت تر خرید خود را انجام دهید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید در کامنت با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *