اتصالات آتش نشانی که برای اتصال دو تجهیز مختلف آتش نشانی استفاده می شوند، انواع مختلفی دارند. این تجهیزات بر اساس قوانین محلی و بین المللی و بر اساس درخواست کارفرما تولید می شوند. اتصالات آتش نشانی بر اساس کدهای مختلف طراحی می شوند تا هنگام کوپل نمودن دو وسیله و یا شیلنگ آتش نشانی به گلوب ولو به خوبی آببندی شوند. انواع اتصالات آتش نشانی را می توانید بر اساس استانداردهای مطرح انگلیسی یا آلمانی سفارش دهید.

انواع اتصالات آتش نشانی

کوپلینگ های آتشنشانی محل اتصال دو تجهیز متفاوت به یکدیگر هستند. هنگامیکه نیاز داشته باشید آب را از یک فاصله دورتر به یک محل منتقل کنید حتما نیاز دارید تا از شلنگ آتش نشانی استفاده کنید. اما برای اینکه این اتصال به طور مجکم و قابل اطمینان باشد، استاندارهای مختلف الزاماتی را مشخص کرده اند.

این الزامات به طور دقیق در مورد شکل، جنس بدنه و ابعاد تعریف شده اند. همه این ویژگی ها به این دلیل معرفی شده اند تا در زمان استفاده دو تجهیز به خوبی به هم کوپل شوند و نشتی در سیستم وجود نداشته باشد. هم چنین علاوه بر این توانایی عملکرد تجهیزات در فشار کاری توصیف شده وجود داشته باشد. دو مدل از معروف ترین اتصالات آتش نشانی که در ایران نیز بسیار کاربردی است را در ادامه توضیح خواهیم داد.

کوپلینگ استورز – Storz coupling

اتصال استورز که به عنوان کوپلینگ آلمانی هم شناخته می شود، یکی از پرکاربردترین نوع اتصالات در سازمان های آتش نشانی در ایران است. اتصالات استورز به طور کلی بر اساس استاندارد DIN آلمان ساخته می شوند و به همین دلیل به کوپلینگ آلمانی هم معروف هستند. کوپلینگ های استورزی خیلی راحت متصل می شوند و از نظر کاربردی بسیار راحت هستند.

کوپلینگ استورز

این کوپلینگ از دو دایره با قطر یکسان در دو طرف تشکیل شده است که دارای دو گیره در طرفین است. برای اتصال دو کوپلینگ استورز ابتدا باید دو اتصال در مقابل هم قرار بگیرند و سپس این دو گیره به هم متصل شوند. این کوپلینگ ها عموما از جنس آلومینیوم ساخته می شوند و به همین دلیل خیلی سبک هستند.

وزن سبک و طراحی ساده این نوع اتصال باعث شده است تا به عنوان یکی از محبوب ترین مدل های کوپلینگ برای آتش نشانان باشند. اما مقاومت کم و آب بندی نامناسب در فشارهای بالا باعث شده است تا این اتصالات در صنایع مهم کمتر استفاده شوند.

کوپلینگ بی اس – BS Coupling

کوپلینگ BS یکی از پرکاربردترین کوپلینگ های آتش نشانی در صنعت نفت و گاز است. این کوپلینگ ها که بر اساس استاندارد BS انگستان تولید می شوند، علاوه بر راحتی در هنگام استفاده، مقاومت بالایی نیز دارند. این ویژگی این اصالات باعث شده است تا در فشارهای بالا خیلی استفاده شوند.

اتصالات آتش نشانی

در این کوپلینگ اتصالات به صورت نری و مادگی تولید می شوند تا به خوبی در هم آب بند شوند. همین در نتیجه برای اتصال دو تجهیز مختلف باید از دو نوع متفاوت استفاده کرد و در غیر اینصورت باید از تبدیل استفاده کرد. شاید این تنها موضوعی باشد که استفاده از اتصالات BS را کمی سخت می کند. این اتصال را در انواع جنس های آلومینومی، برنجی، برنزی یا گانمتال می توانید سفارش دهید.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای آشنایی کلی با انواع اتصالات آتش نشانی برای شما مفید باشد. اگرچه تنوع کوپلینگ های آتش نشانی بسیار بیشتر از این دو مورد است اما سعی کردیم در این مقاله بیشتر مدل های رایج را شرح دهیم. مدل های خاص و دیگر از این محصول را در نوشته های آتی بیشتر توضیح خواهیم داد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید سوالات خود را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *