اسپری نازل آتش نشانی یکی از اصلی ترین تجهیزات سیستم اطفا حریق اسپری می باشد که وظیفه هدایت جریان آب به محل حریق را دارد. اسپری نازل آتش نشانی کمک می کند تا با کمک جریان آب پرفشار، خنک کاری محل حریق سریع تر انجام شود و حریق با کارایی بیشتری کنترل شود. نازل ها با ایجاد یک چتر پاششی آب را در یک مساحت مشخص بر روی تجهیزات یا محلی که نیاز به اطفا حریق دارد، هدایت می کنند. هر نازل دارای دو مشخصه است که میزان دبی خروجی نازل و هم چنین زاویه پاشش آن را تعیین می کند.

دیلوج ولو با بازکردن مسیر جریان آب، آن را یه سمت اسپری نازل آتش نشانی هدایت می کند. هر نازل برای اطفا حریق در محل خاصی مناسب است و بهتر است با توجه به نوع حریق بهترین نوع نازل را انتخاب کنبد. در ادامه این نوشته نحوه عملکرد و کارکرد هر نازل را توضیح خواهیم داد. لازم به ذکر است اطلاعات ارائه شده در اینجا شامل نازل سیستم واتر میست و فوم نازل نمی باشد و می توانید برای اطلاعات بیشتر به نوشته های موجود در وبلاگ سایت مراجعه فرمایید.

اسپری نازل اطفا حریق

مشخصه نازل های آتش نشانی

همانطور که گفتیم نازل های آتش نشانی دارای دو مشخصه کلی هستند که نشان دهنده دبی قابل تامین و زاویه پاشش نازل است. مشخصه دبی هر نازل با یک ضریب ثابت به نام کا فکتور (K-Factor) ارائه می شود. در واقع این ضریب از تقسیم دبی بر مجذور فشار بدست می آید. این ضریب به این دلیل ارائه می شود تا بتوان دبی نازل را در فشارهای مختلف محاسبه کرد. این ضریب بر روی هر نازل مشخص شده است و نمودارهای آن نیز توسط سازنده ارائه می شود.

در واقع این عدد مشخص کننده سایز اریفیس هر نازل است. از آنجایی که نازل ها یک اریفیس یا سایز مشخص دارند، به همین دلیل این عدد نیز ثابت است. هم چنین طبق روابط سیالاتی و با فرمول زیر، مشخص خواهد شد که با هر میزان فشار ورودی به نازل، مقدار دبی آن نیز مشخص می گردد. در واقع با تغییر فشار در ورودی نازل می توانیم دبی خروجی آن را نیز تنظیم کنیم.

مشخصه دیگر اسپری نازل آتش نشانی، زاویه آن است که بر اساس درجه بیان می شود. این زاویه در نازل های فول کن نشان دهنده زاویه ایجاد چتر در هنگام تخلیه است. هم چنین در نازل های فلت کن نیز زاویه صفحه ایجاد شده توسط خرو[ی نازل می باشد. همانطور که اشاره کردیم نازل های اطفا حریق برای اطفا یک چتر تشکیل می دهند و زاویه این چتر همیشه ثابت است. هر چه زاویه نازلی بیشتر باشد، در فاصله دورتر از سطح جسم، مساحت بیشتری توسط نازل پوشش داده می شود.

همه نازل های اطفا حریق با این دو مشخصه قابل شناسایی هستند و برای خرید اسپری نازل آتش نشانی لازم است تا این مقادیر را به سازنده اعلام نمایید. لازم به ذکر است این دو مشخصه نازل در محاسبات هیدرولیکی شبکه های آتش نشانی توسط طراح محاسبه می شوند. در واقع نیاز است تا در مرحله اول محاسبات هیدرولیکی شبکه به درستی انجام شود و سپس با داده های خروجی نرم  افزار، نازل مناسب را خریداری نمایید.

انواع اسپری نازل آتش نشانی

اسپری نازل ها در استاندارد NFPA15 به طور کامل توضیح داده شده اند. همانطور که گفتیم هریک از این نازل ها برای نوعی از حریق مناسب هستند. دبی و نوع پاشش آب از این نازل ها باعث می شوند تا قدرت خاموش کنندگی آنها نیز متفاوت باشند و برای اطفا حریق در منطقه خاصی کارایی بهتری داشته باشند.

اسپری نازل فول کن (Full cone)

نازل های فول کن به نازل هایی می گویند که زاویه و نوع پاشش آنها به صورت چتری می باشد. یعنی در هنگام تخلیه آب از این نازل ها، جریان آب به صورت یک چتر در می آید و یک دایره وسیع را پوشش می دهند. به همین دلیل بهتر است از آنها در محل هایی که سطح زیادی باید پوشش داده شود استفاده کنید. نازل های Full cone داری دو مدل مختلف هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد. هم چنین شماتیک نحوه پاشش آنها را در شکل زیر مشاهده می کنید.

پاشش نازل فول کن

اسپری نازل Medium velocity

این مدل اسپری نازل ها از دسته نازل های فول کن هستند که با زوایا و دبی های مختلفی تولید می شوند. همانطور که در تصویر زیر می بینید، این نازل ها برای پاشش آب به صورت چتری و برای فضاهای بزرگ مانند انبارها بسیار مناسب هستند. این اسپری نازل ها دارای محدودیت هایی در تامین دبی هستند. می توان نازل آتش نشانی مدیوم ولاسیتی را در دو نوع سر پایین (Pendent) یا سربالا (upright) تامین کرد. این نازل ها می توانند در ورودی دارای صافی یا استرینر (strainer) باشند تا ذرات ریز موجود در آب باعث گرفتگی اریفیس اسپری نازل نشوند.

نازل medium velocity

اسپری نازل High velocity

این مدل نازل ها برای تامین دبی در مقدارهای بسیار بالاتر از نوع قبل استفاده می شوند. این نازل با فشار بیشتر و دبی بالاتر آب را برای حریق های گسترده و خطرناک تامین می کند. به همین دلیل برای آتش های مواد روغنی مانند ترانس ها بسیار مناسب هستند و قدرت خنک کاری بیشتری دارند. در زیر تصویر یک نازل های ولاسیتی را مشاهده می کنید.

نازل high velocity

اسپری نازل فلت کن (Flat Cone)

نوع دیگری از اسپری نازل های آتش نشانی هستند که خروجی جریان آب در آنها به صورت خطی است. در واقع آب در هنگام خروج برخلاف مدل فول کن، به صورت چتری خارج نمی شود و به صورت یک خط می باشد. این خط می تواند مانند یک پرده، از سرایت حرارت حریق به منطقه دیگر جلوگیری کند. از این مدل نازل در بدنه مخازن برای خنک کاری بیشتر استفاده می شود. اسپری نازل های فلت کن معمولا با یک زاویه مشخص حدود 150 درجه تولید می شوند.

نازل flat cone

.

جنس اسپری نازل آتش نشانی

اسپری نازل آتش نشانی در سیستم اطفا حریق اسپری به صورت ثابت وصل می شود و برای مدت زمان طولانی در محل قرار می گیرند. به همین دلیل باید جنس آن مقاومت مناسب در برایر خوردگی و رسوبات را در طولانی مدت داشته باشد. به همین دلیل این نازل ها را از جنس برنجی می سازند. هم چنین برای مقاومت بیشتر در محیط های خورنده می توان از جنس های استنلس استیل یا برنزی استفاده کرد. معمولا در مناطقی که رطوبت هوا بسیار زیاد است بهتر است از جنس های استنلس استیل یا آلیاژ نیکل-آلومینیوم-برنز استفاده کرد.

امیدواریم مطالب ارائه شده اطلاعات کافی را در مورد انواع اسپری نازل آتش نشانی در اختیار شما قرار داده باشد. برای خرید و سفارش انواع این اسپری نازل آتش نشانی می توانید از طریق راه های ارتباطی ما با شرکت برسام تماس بگیرید.