نازل فوم با توجه نوع سیستم و طراحی متفاوت است. همانطور که در نوشته سیستم اطفا حریق فوم گفتیم، مخلوط آب و فوم بدون افزوده شدن هوا به آن توسعه پیدا نمی کند. به همین دلیل به تجهیزاتی در خروجی نیاز است تا جریان هوا را به محلول آب و فوم اضافه کند تا باعث توسعه یافتن محلول و اضطلاحا تشکیل کف گردد.

در واقع عملکرد نازل فوم به این صورت است که هوا را به محلول آب و فوم که در سیستم فوم دوزینگ یا اینداکتور مخلوط شده است، اضافه می کند و به این ترتیب باعث ایجاد فوم توسعه یافته می شود. نازل فوم بر اساس میزان توسعه یافتگی به مدل های مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه این مقاله توضیح خواهیم داد.

انواع نازل فوم

همانطور که گفته شده، انواع نازل فوم بر اساس میزان توسعه یافتگی فوم متفاوت است. در حالت کلی نازل های فوم را می توان به دو نوع نازل های ثابت و نازل های قابل حمل فوم تقسیم بندی کرد. هریک از این نازل های فوم با توجه به ویژگی ای که دارند در یک سیستم به خصوص استفاده می شوند.

فوم چمبر

نازل فوم قابل حمل

این نازل ها که بر پرتابل نازل نیز معروق هستند، نازل هایی هستند که توسط آتش نشان قابل حمل می باشند. این نازل ها در انواع جعبه آتش نشانی یا ماشین آتش نشانی استفاده می شوند. در شرایط اضطراری این نازل ها از طریق کوپلیگ آتش نشانی مربوطه به شلنگ متصل می شوند و با اضافه کردن هوا به جریان آب و فوم، باعث تشکیل فوم آتش نشانی می شوند. آتش نشان می تواند با هدایت نازل به نردیک ترین نقطه به محل حریق، عملیات اطفا را انجام دهد.

نازل های دستی به دو نوع توسعه متوسط و پر توسعه تقسیم بندی می شوند. هرچه میزان حجم کف تشکیل شده نسبت به محلول بیشتر باشد، شدت توسعه یافتگی نیز بیشتر است. نازل های دستی در دو جنس استنلس استیل و آلومینیوم تولید می شوند.

در نازل های دستی می توان فوم را در محل نازل به جریان آب اضافه کرد. برای این کار یک شلنگ که به نام پیک آپ تیوب (Pickup tube) شناخته می شود، فوم را بر اساس ونتوری موجود در نازل مکش می کند و با نسبت مورد نیاز با آب مخلوط می کند. نازل های دستی را می توانید در دبی های 250 لیتر بر دقیقه تا 900 لیتر بر دقیقه سفارش دهید.

نازل فوم ثابت

نازل فوم ثابت در سیستم های اطفا حریق فوم در مخازن و انبارها استفاده می شود. در انبارها از نازل فوم یا foam sprinkler  استفاده می شود که مشابه اسپری نازل سیستم اطفا حریق اسپری است. با این تفاوت که شکل نازل به نحوی است تا جریان هوای بیشتری به محلول وارد شود.

هم چنین در مخازن با سقف ثابت از نازل فوم به نام فوم چمبر (Foam Chamber) استفاده می شود. در فوم چمبر محلول آب و فوم وارد مخزن یا چمبر نازل می شود و سپس از طریق ورودی هوا، هوادهی به محلول در چمبر صورت می پذیرد. با اضافه شدن هوا، فوم آتش نشانی از طریق دفلکتور به جداره مخزن برخورد می کند تا به آرامی سطح سوخت را بپوشاند.

نازل فوم

در مخازن با سقف شناور نیز، از فوم پورر استفاده می شود. فوم پورر (Foam Pourer) نیز مشابه فوم چمبر جریان هوا را به محلول اضافه می کند و با هدایت فوم به سمت دیواره مخزن، باعث حرکت فوم به سمت فوم دم در مخزن های با سقف شناور می شود. فوم پورر معمولا با یک تجهیز به نام فوم میکر (Foam maker) استفاده می شود. وظیفه فوم میکر تشکیل فوم آتش نشانی است.

برای محاسبه تعداد تجهیزات و نازل فوم نیاز است تا محاسبات بر اساس NFPA11 صورت پذیرد. بر اساس سطح مایع سوخت و هم چنین نوع ماده سوختی می توان تعداد تجهیزات مورد نیاز را برآورد کرد. نازل های فوم در انبار باید تمام سطح زمین را پوشش دهند. درحالی که نازل های مخزن فوم را بر روی جداره مخزن تخلیه می کنند تا به آرامی روی سطح سوخت را بپوشانند.