بلادر تانک آتش نشانی یا همان foam bladder tank مخزنی است که برای نگهداری فوم داخل یک مخزن استفاده می شود. این تجهیز که یکی از اجزای سیستم اطفا حریق فوم است، جز پرمصرف ترین و محبوب ترین سیستم ها اطفا حریق با فوم است. این سیستم ها علاوه بر مزایای بسیار ازجمله مقرون به صرفه بودن، دارای معایبی نیز هستند که در این مقاله قصد داریم در مورد آنها بیشتر صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بلادر تانک آتش نشانی می توانید این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

بلادر تانک چیست؟

bladder tank یکی از اجزای اصلی سیستم اطفا حریق فوم می باشد. همانطور که گفتیم، در این سیستم ها ابتدا نیاز است تا آب و فوم با نسبتی که پس از طراحی مشخص می شود، با هم مخلوط شوند. این مخلوط سپس به سمت نازل فوم هدایت می شود و پس از افزوده شدن هوا به آن فوم تشکیل می شود.

بلادر تانک شامل یک مخرن فولادی است که داخل آن یک کیسه لاستیکی قرار داده شده است. این کیسه لاستیکی وظیفه نگهداری فوم را دارد. بعد از فعال شدن سیستم، آب با فشار خط اصلی آتش نشانی وارد این مخزن می شود. سپس با تحت فشار قرار دادن لاستیک حاوی فوم، باعث خروج با فشار فوم از مخزن می شود. این فوم در مسیر خروجی در یک وسیله به نام میکسر یا پروپورشیونر (Mixer or Proportioner) با نسبتی که از قبل تعیین شده است مخلوط می شوند. همانطور که قبلا گفتیم این نسبت می تواند یک، سه، شش یا مقدار دلخواه باشد.

از آنجایی که مخلوط آب و فوم به صورت یک محلول ناپایدار است و خاصیت فوم در اثز اختلاط با آب در طولانی مدت از بین می رود، به همین دلیل از بلادر تانک آتش نشانی استفاده می شود. در واقع این وسیله از فوم را در داخل محفظه پلاستیکی مخزن نگهداری می کند تا در هنگام نیاز آن را با آب مخلوط نماید.

بلادر تانک آتش نشانی

مزایای بلادر تانک آتش نشانی چیست؟

همانطور که گفتیم، بلادر تانک جز محبوب ترین سیستم های آتش نشانی است که در حال حاضر جایگاه خود را در اختیار سیستم فوم دوزینگ قرار می دهد. این سیستم بسیار اقتصادی است و می توانید آن را در سایزهای مختلف و با ظرفیت های متفاوت سفارش داد. بلادر تانک های با ظرفیت بالای دوهزار لیتر معمولا به صورت افقی سفارش داده می شوند.

بلادر تانک آتش نشانی معمولا فضای کمی را اشغال می کنند و سیستم ساده ای برای تعمیر و نگهداری دارند. در واقع در این سیستم، خبری از استفاده از تجهیزات پیچیده مثل سیستم فوم پمپ ها نیست. هم چنین می توانید بلادر را در هر زمان که دچار مشکل شد تعویض نمایید. هم چنین برخلاف اینداکتور می توانید از این سیستم در فضاهایی با طول لوله کشی زیاد هم استفاده کنید.

معایب بلادر تانک

بلدر تانک آتش نشانی علاوه بر مزایای زیادی که گفتیم، معایبی دارد که باعث شده است تا سیستم های فوم دوزینگ به عنوان جایگزین آنها شناخته شوند. د مخزن تحت فشار در این تجهیز باعث شده است که ساخت و بازرسی این مدل مخزن ها با احتیاط بیشتز صورت پذیرد. هم چنین در این سیستم امکان تست بدون هدر رفت فوم آتش نشانی وجود ندارد. هم چنین راه اندازی و در سرویس قرار دادن این مخازن کمی پیچیده است و نیاز به متخصص دارد.

بلادر تانک

هم چنین تعویض لاستیک مخزن یا همان بلادر مشکل است. در حالت کلی بهره برداران از این سیستم به عنوان یک سیستم راحت برای تعمیر و نگهداری نام نمی برند.

امیدواریم این اطلاعات برای شما در مورد بلادر تانک آتش نشانی یا foam bladder tank مفید واقع شده باشد. ما سعی کردیم با اطلاعات کلی در مورد این تجهیز، مزایا و معایب مهم آن را بیان کنیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *