سیستم اطفا حریق پودر یا dry powder system یکی از قدیمی ترین و پرکاربرد ترین سیستم های اطفاء حریق می باشد. از مهم ترین ویژگی های این سیستم این است که می توان آن را به صورت دستی و اتوماتیک استفاده نمود. سیستم اطفا حریق پودر برای هر سه کلاس حریق رایج کاربردی می باشند.

از معایب این سیستم ها نیز می توان به نیاز به باقی گذاشتن پودر پس از تخلیه و نیاز به تمیزکاری نام برد. هم چنین برای تست عملکرد سیستم باید کل پودر موجود در مخزن را تخلیه نمود.

در سیستم اطفا حریق پودر، ماده عامل اطفاء حریق را که در واقع همان پودر خاموش کننده می باشد در یک مخزن ذخیره می کنند. لازم به ذکر است میزان این پودر بر اساس محاسبات طراحی که عموما به صورت تجربی می باشند محاسبه می شوند. هم چنین نوع پودر نیز با توجه به مواد آتش گیر موجود در محل مشخص می شود.

برای تخلیه پودر در یک محیط یا محل آتش سوزی از یک گاز عامل برای تحت فشار قراردادن مخزن پودر و هدایت آن به سمت نازل استفاده می شود. این گاز عامل معمولا نیتروژن می باشد که در سیلندر هایی با حجم های مختلف ذخیره می شود. در سیستم های اتوماتیک گاز عامل از طریق فرمان برقی که به شیر برقی سیلندر می رسد، به سمت مخزن پودر هدایت می شود و با جریان پودر به سمت نازل ها هدایت می گردد.

در سیستم های دستی نیز شیر روی سیلندر به وسیله یک اهرم توسط اپراتور تحریک شده و پس از خروج گاز به سمت مخزن، پودر تحت فشار به سمت قرقره هوز هدایت می شود. اپراتور قرقره هوز را به همراه نازل به محل حریق هدایت میکند.

سیستم اطفا حریق پودر با توجه به قیمت بسیار به صرفه و همچنین قابلیت شارژ مجدد ارزان، بسیار کاربردی می باشند و می توان در محل های مختلف حریق از آنها استفاده نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم ها می توانید از استاندارد NFPA کد 17 استفاده کنید. خواهشمند است جهت ارتباط با برسام با آدرس info@barsamgroup.com در ارتباط باشید.