سیستم فوم دوزینگ (Foam Dosing System) یکی از جدیدترین سیستم های اطفا حریق فوم است که به دلیل قیمت اقتصادی، راه اندازی آسان و کاربری راحت بسیار محبوب است. این سیستم که به عنوان جدیدترین سیستم اطفا حریق فوم شناخته می شود، برای اختلاط آب و فوم به هیچ نیروی خارجی نیاز ندارد و برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه از جریان آب استفاده می کند. سیستم فوم دوزینگ در دو مدل ثابت و قابل حمل تولید می شود. کار با سیستم فوم دوزینگ بسیار ساده است و با چند ساعت آموزش آن را به بهترین شکل راه اندازی می کنید. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در مورد این سیستم بدانید.

سیستم فوم دوزینگ چیست؟

همانطور که در مقاله سیستم اطفا حریق فوم گفتیم، این سیستم اطفا حریق بر اساس دو بخش فعالیت می کند. در مرحله اول فوم به آب اضافه می شود و با مقدار تعیین شده بر اساس استاندارد و طراحی، با آب مخلوط می شود. سپس این محلول آب و فوم به سمت نازل هدایت می شوند تا با اضافه شدن هوا به این محلول، فوم تشکیل شود. سیستم فوم دوزینگ در مرحله اولیه این سیستم ها قرار دارد و وظیفه آن اضافه کردن فوم به آب می باشد تا محلول آب و فوم تشکیل گردد. عملکرد این تجهیز دقیقا مشابه اینداکتور آتش نشانی در تجهیزات آتش نشانی است.

سیستم فوم دوزینگ

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چرا فوم و آب را در مخزن مخلوط نمی کنند و حتما نیاز به یک دستگاه جداگانه برای این کار است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که محلول آب و فوم در زمان های طولانی ناپایدار است و باعث خواهد شد تا فوم بعد از مدت کوتاهی خاصیت خود را از دست بدهد. به همین دلیل معمولا فوم را از آب جدا می کنند تا در زمان مورد نیاز به مقدار دلخواه به آب اضافه شود. اطلاعات بیشتر را می توانید از مقاله موجود در این سایت کسب کنید.

در نتیجه لازم است تا فوم در یک مخزن به صورت جداگانه نگهداری شود و در هنگامی که نیاز داریم فوم را به آب اضافه کنیم، از یک سیستم جداگانه برای این اختلاط استفاده می کنیم. سیستم فوم دوزینگ در واقع دستگاهی است که کار اختلاط آب و فوم را انجام می دهد. این کار دقیقا به صورت مشابه در بلادر تانک انجام می شود. حال در ادامه توضیح خواهیم داد که این دستگاه چگونه کار می کند.

نحوه عملکرد سیستم فوم دوزینگ

حال که با کلیات این سیستم آشنا شدید، می خواهیم در مورد عملکرد آن بیشتر توضیح دهیم. سیستم فوم دوزینگ از یک پمپ و توربین کوپل شده به هم تشکیل شده است. در این سیستم نیروی مورد نیاز برای مکش فوم از مخزن،توسط توربین آبی تامین می شود. این توربین به پمپ به صورت مستقیم متصل شده است تا نیزوی مورد نیاز آن را تامین کنید. همانطور که قبلا گفتیم، این سیستم نیاز به هیچ نیروی خارجی ندارد و برای تامین انرژی خود، از جریان آب موجود در سیستم که به سمت نازل ها حرکت می کند، استفاده می کند.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، توربین در مسیر جریان اصلی آب که به سمت نازل های خروجی می رود قرار دارد. در زمان حریق، هنگامی که پمپ های آتش نشانی وارد مدار می شوند، جریان آب به سمت نازل های موجود در منطقه خطر هدایت می شود. این جریان آب باعث چرخش پره های توربین آبی می شود. با چزخش پره های توربین، شفت رابط که بین پمپ و توربین و به وسیله یک مبدل متصل شده اند، به حرکت در می آید. این حرکت باعث می شود تا نیروی مورد نیاز برای عملکرد پمپ نیز تامین شود. با تامین نیروی مورد نیاز، پمپ نیز فوم را از داخل مخزن مکش می کند.

عملکرد سیستم فوم دوزینگ

فوم پس از مکش از داخل مخزن به سمت جریان آبی که به سمت نازل فوم می رود هدایت می شود. لازم به ذکر است در مسیر خروجی فوم یک اریفیس قرار دارد تا فوم را با درصد تعیین شده به جریان آب اضافه نماید. ویدیو زیر عملکرد این سیستم را به طرز ساده نشان می دهد.

 

همانطور که دیدید، عملکرد سیستم فوم دوزینگ خیلی ساده است و با روشی ساده، محلول آب و فوم مورد نیاز را تامین می نماید. در این سیستم فوم داخل یک مخزن با فشار اتمسفریک نگهداری می شود و نیازی به مخرن تحت فشار نیست. هم چنین جنس مخزن می تواند از جنس استنلس استیل، پلی اتیلن یا GRP باشد. نکته مهم در نگهداری مخزن این است که دور از تابش مستقیم خورشید قرار داده شود.

جنس تجهیزات فوم دوزینگ سیستم

برای استفاده از این سیستم برای مدت زمان طولانی، بهتر است تا متریال تجهیزات به نحوی انتخاب شوند که مقاومت کافی را داشته باشند. به همین دلیل توربین آبی را از جنس بدنه آلومینیومی می سارند تا علاوه بر مقاومت در برابر آب، وزن کمتری هم داشته باشد. در مواردی که از آب شور استفاده می شود بهتر است از آلومینیوم انودایز شده یا جنس برنزی یا نیکل الومینیوم برنزی استفاده شود. هم چنین جنس بدنه پمپ فوم از برنز می باشد تا در مقابل فوم مقاومت مناسبی در دراز مدت داشته باشد.

جنس شیر آلات و لوله های رابط نیز معمولا از استنلس استیل است تا علاوه بر مقاومت مناسب در برابر فوم، باعث اضافه شدن ناخالصی به محلول نشود.

چه سیستم فوم دوزینگی مناسب است؟

همانطور که می دانید سازندگان مختلف مانند firedos یا firemiks سیستم های مختلف را تولید می کنند. در واقع تمامی این سیستم ها مشابه یکدیگر هستند و تنها تفاوت آنها در ظرفیت اسمی دستگاه است. در واقع هر یک از این سیستم های فوم دوزینگ برای یک ظرفیت جریان آب و فوم ساخته شده اند و شما باید از دستگاهی استفاده کنید که متناسب با نیاز اطفا حریق شما است.

به همین دلیل لازم است تا در مرحله اول ابعاد و محل خطر به طور دقیق مشخص شود. سپس با استفاده از الزامات استاندارد NFPA میزان آب و فوم مورد نیاز برای اطفا حریق مشخص می شود. سپس با استفاده از دبی به دست آمده می توانید تجهیز مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

تفاوت سیستم های فوم دوزینگ ثابت و قابل حمل چیست؟

سیستم فوم دوزینگ ثابت معمولا در یک فضای مشخص نسبت به محل حریق نصب می شوند و بعد از نصب امکان جابجایی آن وجود  ندارد. اما در سیستم های قابل حمل، تمامی تجهیزات روی یک شاسی قابل حمل نصب می شوند تا بتوانید در هنگام حریق، آن را به محل مورد نظر انتقال دهید. این تجهیزات معمولا در ابعاد کوچک و در وزن های سبک ساخته می شوند تا به راحتی داخل ماشین آتش نشانی قرار بگیرند. لازم به ذکر است تفاوتی در عملکرد این دو مدل دستگاه وجود ندارد و هر دو مدل با یک شیوه کار می کنند.

سیستم فوم دوزینگ قابل حمل

امیدواریم مطالب گفته شده در خصوص سیستم های فوم دوزینگ اطلاعات کافی را در خصوص این سیستم اطفا حریق برای شما مهیا کرده باشد. اگرچه امروز تولید کنندگان داخلی نیز انواع این سیستم ها را تولید می کنند، اما اطمینان از عملکرد صحیح این تجهیزات یکی از مواردی است که قبل از خرید باید آن را بررسی کنید. هم چنین خدمات پس از فروش نیز یکی از نکته های مهم در هنگام خرید فوم دوزینگ است که معمولا در تولیدات خارجی سخت تر می توانید به آن دسترسی داشته باشید.