در این نوشته در مورد علائم ایمنی خروج اضطراری که برای نشان دادن مسیر خروج افراد استفاده می شوند صحبت خواهیم کرد. علائم ایمنی خروج اضطراری برای نشان دادن مسیرهای خروج به صورت افقی و عمودی کاربرد دارند و با توجه به اینکه نیاز است ایمنی و جان افراد را در شرایط اضطراری تامین کنند باید به صورت شب نما ساخته شوند.

ویژگی های محل نصب علائم ایمنی خروج اضطراری

با توجه به اینکه علائم ایمنی خروج اضطراری برای کمک به افراد و نشان دادن مسیرهای خروج به آنها استفاده می شود لذا باید در محل مناسبی نصب شوند تا افراد به راحتی بتوانند مسیرهای خروج را پیدا کنند. هم چنین محل نصب باید به گونه ای انتخاب شود تا در تاریکی مطلق در زمان بحرانی نیز قابل رویت باشند.

در نتیجه در محل نصب علائم نیز باید از نور مناسبی استفاده کرد تا انرژی مورد نیاز برای ذخیره نور در حالت شب نما را تامین نماید. با تامین نور مناسب علائم ایمنی خروج اضطراری نیز در شرایط تاریکی مطلق نیز به خوبی دارای بازتابش نور خواهند بود و به افراد کمک می کنند حتی در صورت وجود دود، مسیر خروج را شناسایی کنند.

تمامی استاندارد های ملی و بین المللی بر یک اصل مهم در خصوص علائم ایمنی خروج اضطراری تاکید دارند. این علائم باید در هر نقطه ای از یک فضا قابل رویت باشند و به عبارت دیگر افراد نباید برای پیدا کردن این علائم به دنبال آن بگردند. با رعایت این اصل افراد می توانند با کمترین میزان استرس و در سریع ترین زمان ممکن مسیر خروج را تشخیص دهند.

علائم ایمنی خروج اضطراری افقی

علائم ایمنی خروج اضطراری افقی برای نشان دادن مسیر خروج در یک طبقه خاص استفاده می شوند و افراد را به سمت درب خروج، راه پله اضطراری و غیره هدایت می کنند. این علائم در راهروها بیشتر استفاده می شوند تا مسیر خروج را به افراد در هر نقطه ای نشان دهند.

علائم ایمنی خروج اضطراری افقی باید در هنگام نصب الزامات زیر را رعایت کنند:

– در نقطه اولیه مسیر خروج اضطراری و در دورترین نقطه نسبت به درب خروج این علائم باید نصب شوند.

– در هر محلی که جهت مسیر حرکت تغییر می کند.

– بالای تمامی درب ها باید این علائم نصب شوند.

– برای اینکه علائم در تمامی شرایط قابل رویت باشند باید در ارتفاع بیش از 1.8 متر نصب شوند.

علائم ایمنی خروج اضطراری عمودی

این علائم برای نشان دادن مسیر خروج افراد در بین طبقات استفاده می شوند. علائم ایمنی خروج اضطراری عمودی بیشتر در راه پله ها برای نشان دادن مسیر فرار و طبقات مختلف کاربرد دارند.

این علائم در هنگام نصب باید این الزامات را رعایت کنند:

– در محل هایی که جهت حرکت به صورت افقی یا عمودی تغییر پیدا می کند باید از این علائم استفاده شود.

– شماره طبقات و هم چنین تعداد طبقات باقی مانده تا درب خروج اضطراری اصلی باید نشان داده شود.

– در نقطه آغازین شروع پله ها باید این علائم نصب شوند تا به افراد هشدارهای لازم را بدهند.

– علائم را باید در ارتفاع بیش از 1.8 متر نصب کرد.

این علائم باید همیشه در ارتفاع بالا نصب شوند. اما در مواردی که آتش سوزی در ساختمان توسعه یافته است، معمولا دود غلیظ در ارتفاع بالا قرار می گیرد و افراد برای اینکه راحت تر نفس بکشند و مسیر خروج را پیدا کنند به صورت سینه خیز محل را ترک می کنند.

در چنین شرایطی امکان مشاهده علائم ایمنی وجود ندارد. پیشنهاد برسام برای رفع این مشکل استفاده از علائم ایمنی زمینی یا نصب علائمی دیگر در ارتفاع پایین تر می باشد. این نوع از علائم علاوه بر نشان دادن مسیر های خروج اضطراری با خاصیت بازتابش نور به افراد برای نشان دادن مسیر خروج کمک می کنند.

هم چنین با کمک این نوار ها می تواند امتداد مسیر خروج تا چارچوب درب را به طور صحیح نشان داد تا علائم بر مشخص نمودن درب ها، محل قرارگیری دستگیره درب نیز به راحتی قابل تشخیص باشد.

امیدواریم مطالب بیان شده اطلاعات کافی در مورد علائم ایمنی خروج اضطراری را به شما داده باشد. اگر در مورد انتخاب علائم مناسب با توجه به محیط خود و بر اساس استانداردهای مربوطه سؤالی دارید، لطفاً سوالات خود را با آدرس info@barsamgroup.com در میان بگذارید تا کارشناسان برسام در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.