مانیتور آتش نشانی یکی از ساده ترین و مهم ترین تجهیزات اطفاء حریق می باشد. مانیتور آتش نشانی برای خاموش کردن آتش از یک فاصله دورتر استفاده می شود. در حریق های بزرگ در مراکز صنعتی معمولا حرارت و شعله حریق بسیار شدید است و به همین دلیل نمی توان به کانون حریق نزدیک شد و عملیات اطفاء حریق به کندی انجام می شود. مانیتور وسیله ای است که در این مواقع به کمک آتش نشان ها خواهد آمد تا با کمک آن آب را از فاصله دورتر به کانون حریق پرتاب کنند. به همین دلیل لازم است تا در هنگام طراحی سیستم اعلام و اطفا حریق مانیتورها در فاصله مناسب به کانون حریق نصب شوند. در این مقاله سعی خواهیم کرد اطلاعاتی جامعی از مانیتور آتش نشانی ارائه کنیم.

انواع مانیتور آتش نشانی

مانیتور بر اساس عملکرد به سه گروه مانیتور دستی، قابل حمل و مانیتور برقی تقسیم بندی می شوند. هم چنین از لحاظ سیال اطفاء حریق نیز می توان آن را به سه گروه مانیتور آب، فوم و مانیتور آب و فوم تقسیم بندی کرد. در مانیتور های قابل حمل معمولا از آلیاژهای سبک مانند آلومینیوم در بدنه استفاده می شود تا به راحتی قابل حمل باشد. اما در مدل های ثابت مانیتور آتش نشانی محدودیتی در خصوص استفاده از جنس های مختلف وجود ندارد. در نتیجه بهتر است از جنسی در بدنه مانیتور استفاده شود که طول عمر بیشتری داشته باشد و در مقابل شرایط محیطی محل نصب به خوبی مقاومت کند.

مانیتور آتش نشانی دستی

این مانیتور برای عملکرد و بهره برداری توسط یک اپراتور استفاده می شود. این مدل مانیتورها معمولا در یک محل به صورت ثابت نصب می شوند و در هنگام بهره برداری توسط اپراتور آب را به سمت کانون حریق هدایت می کنند. این مانیتور ها قابلیت چرخش به صورت 360 درجه و حدودا 90 درجه به صورت عمودی را دارند. برای چرخش مانیتور در جهت های مختلف از یک دسته اهرمی یا هندویل اسفاده می شود. در مدل های دارای هندویل عملکرد مانیتور در فشارها و دبی های بالا راحت تر می باشد. 

یکی از نکات مهم استفاده از مانیتور آتش نشانی ثابت، جانمایی اصولی و صحیح آن می باشد. بهتر است مانیتور آتش نشانی در محلی قرار گیرد تا به محل خطر نزدیک تر باشد. هم چنین باید فاصله ایمن در این مانیتورها به خوبی رعایت شود تا اپراتور امکان استفاده از آن را در هنگام حریق داشته باشد. این مانیتورها امکان تامین آب در ظرفیت های متفاوت و پرتابه های گوناگون را دارند. مانیتور آتش نشانی را می توان بر روی هایدرانت نیز نصب کرد تا تامین آب آن راحت تر صورت پذیرد.

مانیتور آتش نشانی قابل حمل

این مدل مانیتور برای استفاده آتش نشانان در محل های مختلف استفاده می شود و با توجه به کارکرد آن را به محل حریق نزدیک تر نمود. این مدل مانیتورها در ماشین های آتش نشانی قرار داده می شوند تا در هنگام حریق به محل مورد نظر منتقل شوند و با هدایت اپراتور آب را به محل حریق هدایت می کنند. جنس بدنه این مانیتور کاملا سبک طراحی می شود و با اتصال شلنگ آتش نشانی به آن، آب مورد نیاز مانیتور تامین می گردد. این مدل مانیتورها در ظرفیت های مختلف تولید می شوند. 

یکی از نکات مهم در انتخاب مانیتور آتش نشانی قابل حمل، طراحی پایه های نگهدارنده مانیتور است تا در هنگام استفاده و اتصال شلنگ، محکم روی زمین متصل شوند.

مانیتور آتش نشانی پرتابل

مانیتور آتش نشانی برقی

مانیتور آتش نشانی برقی برای حرکت خود در جهت های مختلف از موتورهای الکتریکی کمک می گیرند. لذا برای جهت دهی و چرخش آن، اپراتور از محل دورتر با استفاده از یک هدایت گر جهت حرکت مانیتور را مشخص می کند. در این مدل مانیتورها جهت گیری افقی و عمودی مانیتور توسط موتورهای نصب شده روی بازوها قابل هدایت است. برای حرکت این مدل مانیتور آتش نشانی می توانید از کنسول مرکزی ثابت و هدایتگر قابل حمل (جوی استیک) استفاده کرد.

معمولا ریموت کنترل قابلیت هدایت مانیتور از فاصله حداقل 500 متری را دارد که این موضوع باعث می شود تا بتوان مانیتور را در نزدیکترین نقطه به محل خطر نصب کرد. همچنین کنسول کنترل مرکزی را می توان در یک فضای امن مانند اتاق کنترل یا در فضای امن اطراف محل خطر نصب کرد و به وسیله آن مانیتور را کنترل نمود. این مدل مانیتورها به دلیل قابلیت کاربردی بسیار بالا امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین مانیتورهای آتش نشانی شناخته شده اند. راحتی عملکرد آنها و هم چنین کاربردی بودن آنها از دلایل اصلی برای محبوبیت آنها می باشد.

مانیتور آتش نشانی برقی

انواع مانیتور از نظر ماده اطفا حریق

همانطور که گفتیم از مانیتور برای پاشش آب برای اطفا حریق در یک فاصله دورتر استفاده می شود. لذا برای عملیات اطفا می توان علاوه بر آب، مقداری فوم نیز به آب اضافه کرد تا قدرت خاموش کنندگی آن افزایش پیدا کند. هم چنین برخی از مانیتورهای آتش نشانی از سیال فوم برای اطفا حریق استفاده می کنند.

این مدل مانیتورها معمولا در اطراف مخازن سوخت نصب می شوند و عملکرد بسیار خوبی در کنترل حریق دارند. در واقع در این مانیتورها عملکرد بدنه و قسمت اصلی مانیتور یکسان است و تنها تفاوت در قسمت نازل مانیتور آتش نشانی باعث تغییر در عملکرد آن می شود. هر یک از این مانیتورها ویژگی های خاص خود را دارند که در ادامه در خصوص آن صحبت خواهیم کرد.

مانیتور اطفای حریق آب

از مانیتور آتش نشانی آب فقط برای پاشش آب به محل حریق استفاده می شود. آب هدایت شده از مانیتور به محل حریق باعث خنک کاری محل حریق و درنتیجه خاموش کردن آتش می شود. نازل های این مدل مانیتور می توانند آب را به صورت جت به محل هدایت کنند و یا اینکه در حالت فوگ با ایجاد یک پرده آتش از آسیب رساندن حرارت به افراد و تجهیرات جلوگیری کنند. 

اپراتور با قرارگیری در پشت مانیتور می تواند آن را در جهت های افقی و عمودی هدایت کند. هم چنین قابلیت تغییر حالت پاشش نازل نیز از روی اهرم های موجود روی نازل امکان پذیر است. این مانیتورها در ظرفیت های مختلف از 1000 تا 10000 لیتر بر دقیقه تولید می شوند. هم چنین شدت پرتاب مانیتورهای مختلف می تواند بر اساس میزان فشار ورودی ماینتور از 25 تا 100 متر باشد.

مانیتور اطفا حریق فوم

در این مدل مانیتور از نازلی استفاده می شود تا با اضافه کردن جریان هوا به فوم باعث توسعه محلول آب و فوم و در واقع ایجاد فوم در مانیتور شود. پس از ایجاد فوم جریان به سمت حریق پاشیده می شود. فوم تولید شده در این روش عموما به صورت توسعه متوسط می باشد. مانیتورهای فوم در اطراف مناطقی که مقدار زیادی سوخت ذخیره شده اند یک پیشنهاد بسیار عالی هستند. فوم در این حریق ها علاوه بر قدرت خنک کاری مناسب، باعث می شود تا هوا به ماده سوختنی نرسد و آتش سریع تر اطفا شود.

مانیتور آب و فوم آتش نشانی

این مدل مانیتور برای استفاده در دو حالت آب و فوم مناسب هستند. نازل این مانیتورها در حالت آب در هر دو حالت جت و فوگ قابل استفاده است و در حالت فوم نیز با استفاده از مکانیزم طراحی شده در نازل خروجی، فوم را از مخزن به جریان آب اضافه می کند. همانطور که می دانید فوم قابلیت خاموش کنندگی آب را به شدت افزایش می دهد.

برای اضافه کردن فوم به جریان آب از یک شلنگ مکش در خروجی نازل استفاده می شود. جریان آب خروجی از نازل وارد یک ونتوری می شود تا با ایجاد اختلاف فشار باعث مکش فوم از داخل مخزن به سر نازل شود. می توان با قرار دادن یک اریفیس در سر راه ورودی فوم، درصد اختلاط آب و فوم را تعیین کرد.

جنس بدنه مانیتور اطفای حریق

ماننیتور آتش نشانی را می توان در جنس های مختلف تولید کرد. بدنه مانیتور یابد مقاومت لازم در برابر جریان آب عبوری و فشار وارد شده به مفصل ها را داشته باشد. اما در مواردی که احتمال خوردگی بدنه بر اثر سیال های مختلف وجود داشته باشد و یا اینکه شرایط محیطی دارای رطوبت یا خورندگی بالا باشد بهتر است از مانیتور با جنس بدنه مقاوم تر استفاده کرد.

مانیتور آتش نشانی با جنس بدنه آلومینیوم و چدن برای محیط های معمولی قابل استفاده هستند اما در محیط های خورنده بهتر است از جنس های برنزی، گانمتال و استنلس استیل استفاده کرد.

در جدول زیر خلاصه ای از انواع مانیتور اطفا حریق را بیان کرده ایم.

عملکرد جنس بدنه نوع نازل نوع پرتاب نازل عملگر چرخشی
1- ثابت
2- قابل حمل
3- برقی
4- تریلر
5- تاور مانیتور
6- خود چرخش
1- چدنی
2- فولادی
3- برنزی
4- استیل
5- آلومینیوم برنز
1- آب
2- فوم
3- آب و فوم
1- جت
2- فوگ
3- فوگ و چت
1- اهرم
2- گیربرکسی

عوامل موثر بر قیمت مانیتور آتش نشانی

همانطور که دیدید مانیتور اتش نشانی مدل های بسیار مختلف و متنوعی دارد. این تنوع در جنس، دبی، فشار کاری و نوع عملکرد بسیار زیاد است. این تفاوت ها باعث می شود تا قیمت مانیتور آتش نشانی نیز بسیار متفاوت باشد و در هنگام خرید مانیتور اطفای حریق کمی شما را دچار تردید کند.

مهم ترین عامل در تعیین قیمت یک مانیتور اطفا حریق جنس بدنه آن است. مانیتورهای با جنس بدنه گانمتال به دلیل استفاده از این آلیاژ خاص قیمت به مراتب بالاتری دارند. بعد از این جنس بدنه، متریال برنز و سپس آلومینیوم قیمت مناسب تری دارند. این موضوع باعث شده است تا بسیاری از افراد خرید مانیتور با جنس بدنه چدنی را به دلیل قیمت ارزان تر آن ترجیح دهند.

همانطور که گفتیم عامل دیگر تعیین کننده قیمت این تجهیز اطفا حریق، دبی و فشار کاری آن است. مانیتور با دبی بیشتر نیاز به بدنه با سایز بزرگتری دارد که باعث افزایش قیمت آن نیز می شود. هم چنین مانیتورهای برقی نسبت به مدل های ثابت و قابل حمل قیمت بالاتری دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق راه های تماس با ما با شرکت برسام در ارتباط باشید.