پنل اطفا حریق یا extinguishing panel  برای کنترل عملکرد و فعالسازی سیستم های اطفا حریق استفاده می شود. اگرچه بیشتر افراد پنل اطفا حریق را بیشتر برای سیستم های اطفا حریق گازی مانند سیستم FM200 می شناسند. اما این پنل ها برای استفاده در تمامی سیستم های اطفا حریق مانند سیستم دیلوج و سیستم فوم نیز استفاده می شوند. اما در ادامه بیشتر نحوه عملکرد این پنل ها را توضیح می دهیم.

نحوه عملکرد پنل های اطفا حریق

همانطور که در استاندارد NFPA72 ذکر شده است، پنل اطفا حریق باید مجزا از پنل اعلام حریق باشد. این پنل باید به صورت جداگانه عملگرها و فرمان های مورد نیاز را از تجهیزات اطفا حریق دریافت کند و اطلاعات مورد نیز را در اختیاز پنل اعلام حریق قرار دهد. به همین دلیل این سیستم در عملکرد کاملا جدا و مستقل عمل می کند.

پنل اطفا حریق

پنل های اطفا حریق ورودی برای دریافت سیگنال از پنل و یا دتکتور اعلام حریق دارند تا با دریافت فرمان عمل مورد نظر را انجام دهند. این عمل می تواند شامل راه اندازی و روشن کردن آژیر و فلاشر و یا فعال کردن سیستم اطفا حریق باشد. هم چنین این پنل فرمان های لازم از شیرهای کنتزلی و تجهیزات ابزار دقیق را از سیستم دریافت می کند و خلاصه ای از وضعیت را برای پنل اعلام حریق مرکزی ارسال می کند.

عملکرد پنل اطفا حریق به دلیل استفاده از ماژول های متعارف و از قبل برنامه ریزی شده، خیلی ساده است. برای استفاده از این پنل تنها کافی است کانکشن های مربوط به ورودی و خروجی را به درستی در پنل متصل نمایید. پنل اطفا حریق با استاندارد اروپایی EN12094 معرفی می شود.

عملگر ها و نشانگرهای پنل اطفا حریق چیست؟

پنل آتش نشانی می تواند فرمان تخلیه را برای شیر برقی یا هر دستگاهی که نیاز به فرمان جدا برای عملکرد دارد را ارسال نماید. این فرمان شامل یک سیگنال برقی 24 ولت غیر مستقیم است. هم چنین این پنل می تواند در صورت نیاز آژیر و فلاشر، چراغ های خروج اضطراری و زنگ هشدار را نیز فعال نماید.

پنل اطفا حریق هم چنین می تواند برای کنترل وضعیت باز یا بسته بودن شیر در خروجی سیستم اطفا حریق نیز استفاده شود. این پنل می تواند وضعیت فعال شدن را به شما از طریق سوییچ فشار مشخص کند. با استفاده از کلید مخصوص روی پنل آتش نشانی می توان سیستم را در حالت آماده باش، دستی یا خاموش قرار داد. هم چنین معمولا روی این پنل ها شستی برای تخلیه دستی سیستم وجود دارد.

پنل اطفا معمولا تمامی این وضعیت ها را با استفاده از چراغ و یک نمایشگر ساده نشان می دهند. به همین دلیل قیمت پنل آتش نشانی در مقایسه با پنل های اطفا حریق بسیار مناسب تر است. هم چنین این پنل ابعاد بسیار کوچکی دارد و به راحتی روی دیوار نصب می شود.

پنل آتش نشانی معمولا بر اساس زون های حریق به 2، 3 و 4 ناحیه تقسیم بندی می شوند. لذا برای فضاهایی با تعداد زون های بیشتر باید از ترکیب چند پنل استفاده کرد.

امیدواریم این اطلاعات در مورد انواع پنل اطفا حریق برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید از قسمت نظرات، با ما در ارتباط باشید.