به طور کلی علائم ایمنی مورد استفاده برای خاموش کننده ها باید دارای دو ویژگی بسیار مهم باشد: اول اینکه محل خاموش کننده را مشخص کند و دوم نوع خاموش کننده ( مثلا پودری یا آبی و … ) را بیان کند. بر اساس قوانین و مقررات ملی و بین المللی علائمی که محل خاموش کننده را مشخص می کنند باید به شکل مستطیل یا دایره و به رنگ قرمز باشند. از آنجایی که این علائم برای نشان دادن محل خاموش کننده ها استفاده می شوند، باید در ارتفاع بالا ( از 1.8 متر تا 2.5 متر) نصب شوند تا در صورتی که مانعی در مقابل خاموش کننده قرار گرفت، علائم به راحتی دیده شوند و قابل ردیابی در هنگام خطر باشند.

ویژگی مهمی که این علائم باید داشته باشند این است که در هر فاصله حتی هنگامی که در دید مستقیم نیستند قابل مشاهده باشند.

بعد از اینکه محل خاموش کننده آتش نشانی توسط علائم ایمنی مناسب مشخص شد لازم است مشخص شود که آیا این خاموش کننده برای حریق مورد نظر مناسب است یا نه. برای پاسخ به این موضوع، برسام علائمی جداگانه ای را طراحی نموده که حاوی اطلاعات مورد نیاز در مورد نوع خاموش کننده و قدرت خاموش کنندگی آن برای کلاس های مختلف حریق می باشد. لذا افراد با مشاهده این علائم می توانند تشخیص دهند که این خاموش کننده برای حریق مورد نظر مناسب است.

برای اینکه این علائم به راحتی قابل مشاهده باشند معمولا در بالای خاموش کننده در ارتفاع بین 1 تا 1.2 متر از سطح زمین نصب می شوند تا در هنگام استفاده خاموش کننده به راحتی قابل مشاهده باشند. این علائم نباید در ارتفاع های بالاتر و در مکان هایی که نور وجود ندارد استفاده شوند، تا بتوان از آنها در مواقع مورد نیاز به راحتی استفاده کرد. هم چنین استفاده از این علائم در نزدیکی محل نصب علائمی که محل خاموش کننده را نشان می دهند یا استفاده هر دو این علائم در یک علائم صحیح نمی باشد چرا که مشاهده و دسترس پذیری آن در هنگام استفاده مشکل خواهد شد.

در نتیجه بهترین محل برای نصب علائم که نشان دهنده مشخصات خاموش کننده می باشد در فاصله 15 سانتی متر بالاتر از خاموش کننده می باشد. در این حالت علاوه بر اینکه مشخصات خاموش کننده قابل دسترس می باشد می توان از نور بازتاب شده از خاصیت شبنما علائم نیز بر روی خاموش کننده استفاده کرد. در نتیجه این علائم کمک می کنند تا از خاموش کننده مناسب برای انواع حریق استفاده شود.

هم چنین یکی دیگر از موارد مهم برای جانمایی خاموش کننده ها و سرویس و نگهداری خاموش کننده های مختلف در یک ساختمان، شماره گذاری خاموش کننده ها می باشد که بر اساس استاندارد های اروپایی الزامی است. شماره گذاری خاموش کننده های مختلف در یک فضا، باعث می شود خدمات و سرویس های تعمیر و نگهداری با سرعت بیشتر و دقت بالاتری صورت پذیرد.

برسام برای رفع این نیاز در کنار علائم مشخص کننده مشخصات خاموش کننده محلی را نیز برای معرفی شماره برای هر خاموش کننده قرار داده است.

اگر در مورد انتخاب علائم مناسب برای تجهزیات خود مانند خاموش کننده یا دوش و چشک شوی ایمنی با توجه به محیط خود و بر اساس استانداردهای مربوطه سؤالی دارید، لطفاً سوالات خود را با آدرس info@barsamgroup.com در میان بگذارید تا کارشناسان برسام در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.