معرفی سیستم HFC

سیستم اطفا حریق HFC که اکثرا آن را به نام سیستم FM200 می شناسند، از گاز با ترکیب کربن، هیدروژن و فلوئور برای اطفاء حریق استفاده می کند. ترکیب این گازها در غلظت های مجاز بر طبق استاندارد NFPA2001 برای افراد ضرری نداشته و می توان در محیط هایی که پرسنل حضور دارند از آنها استفاده نمود. به همین دلیل این سیستم پرکاربردترین سیستم اطفا حریق گازی در محیط هایی است که افراد حضور دارند.

عملیات اطفا در سیستم اطفا حریق HFC مشابه تمام سیستم های اطفا حریق گازی با کاهش میزان اکسیژن محیط می باشد. با تخلیه گاز در یک اتاق یا فضای بسته، غلظت اکسیژن کاهش می یابد و از آنجایی که برای ادامه فرایند حریق، اکسیژن ضروری است، با تخلیه گاز FM200 آتش خاموش می شود. در این سیستم مشابه سیستم آیروسل علاوه بر کاهش اکسیژن، گاز عامل بر زنجیره واکنش حریق نیز تاثیر گذاشته و با مختل کردن فرایند شیمیایی حریق، باعث خاموش شدن آتش در محیط می شود. این سیستم در مقایسه با سایر سیستم های اطفا حریق با گاز قدرت خاموش کنندگی بسیار بیشتری دارد.

سیستم اطفا حریق HFC

سیستم اطفا حریق HFC معمولا در فشارهای پایین تر از 42 بار استفاده می شود. گاز اطفاء حریق در سیستم های HFC نسبت با سایر سیستم های اتوماتیک گازی گران تر می باشد و لذا از این بابت محدودیت هایی جهت استفاده در محیط های مختلف دارند. دو نوع معروف این سیستم ها HFC227ea و HFC125ea می باشند. لازم به ذکر است که FM200 نیز نام برند تجاری این گاز است که توسط شرکت Dupont نامگذاری شده است و نام این نوع سیستم نیست و به همین دلیل اشتباها آن را به نام سیستم FM200 می شناسند.

اجزای سیستم FM200

اجزای سیستم اطفا حریق HFC نیز مشابه با سیستم های اطفاء حریق IG می باشد با این تفاوت که در این سیستم ها نیازی به restriction orifice با توجه به فشار پایین سیستم نمی باشد. اما مابقی اقلام سیستم مشابه سیستم های اطفا حریق IG می باشد که به آنها قبلا اشاره کریدم. در این سیستم گاز در سیلندر ذخیره می شود تا در هنگام حریق، توسط لوله کشی موجود به سمت نازل های موجود در اتاق هدایت شود. نحوه فعالسازی سیستم می تواند به صورت اتوماتیک یا دستی باشد. در سیستم های پایلوت یک سیلندر کوچک تر که معمولا حاوی گاز ازت می باشد، وظیفه باز کردن شیر سیلندر را دارد. اما در سیستم master/slave اولین سیلندر HFC وظیفه بازکردن باقی سیلندرها را دارد.

همچنین یک سوییچ فشار در مسیر خروجی باید نصب شود تا پس از تخلیه گاز، وضعیت آن را از روی پنل اطفا حریق بتوان مشاهده کرد تا از تخلیه گاز در محیط بدون حضور در محل مطلع شد. شیرهای lockout و safety valve هم در این سیستم وجود دارند و لازم است طبق استاندارد NFPA جهت افزایش ایمنی سیستم و افراد استفاده شود. هم چنین برای کنترل گاز داخل مخازن، لازم است تا یک گیج به همراه سوییچ فشار به کار برده شود تا در صورت تخلیه ناخواسته گاز و یا حتی نشتی سیلندر، امکان بررسی آن از طریق پنل اطفا حریق و کنترلر مرکزی وجود داشته باشد. در ویدیو زیر می توانید بیشتر با نحوه عملکرد این سیستم آشنا شوید.

ابعاد سیلندر در این سیستم متنوع تر از سایر سیستم های اطفا حریق گازی است. سیلندرهایی از ابعاد 13 لیتری تا 240 لیتری قابل استفاده هستند و می توانید با توجه به فضا و نیاز خود سیلندر با حجم های متفاوت را سفارش دهید. برای انتخاب صحیح سیستم و خرید مقرون به صرفه، بهتر است با متخصصان این سیستم ها مشورت نمایید. در نظر داشته باشید این سیستم کاملا متفاوت از سایر سیستم های اطفا حریق مانند CO2 است. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره فنی می توانید با شرکت برسام تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

سیستم اطفاء حریق FM200 برای چه فضاهایی مناسب است؟

سیستم FM200 محدویت های استفاده در محیط هایی که افراد حضور دارند را بر خلاف سیستم CO2 ندارد. این سیستم اطفا حریق با گاز در صورت طراحی اصولی قابل استفاده در هز فضایی است. هم چنین قدرت خاموش کنندگی بالای آن می تواند از مکان های حساس و باارزش به خوبی مراقبت کند. به طور کلی این سیستم برای فضاهای زیر بسیار مناسب است:

  • اتاق سرور
  • اتاق برق
  • گالری کابل
  • تابلوهای برقی و مخابراتی
  • اتاق ترانس
  • اتاق کنترل و نگهبانی

این سیستم ها یکی از گزینه های بسیار مناسب سیستم اتوماتیک در فضاهایی هستند که تجهیزات برقی و الکترونکی ارزشمند در آنها قرار دارد و می توانند با تخلیه سریع گاز در محیط اطفا حریق را انجام دهند و از گسترش آتش نیز جلوگیری کنند.

سیستم FM200

طراحی سیستم سیستم اطفا حریق HFC

سیستم های اطفا حریق از تجهیزات و ادوات بسیار دقیق و به روز استفاده می کنند. برای استفاده از این سیستم ها لازم است تا تجهیزات را به خوبی بشناسید و از برند های معتبر تولید کننده ادوات استفاده کنید. اما قبل از تامین تجهیزات و اجرای آن لازم است تا از سیستمی استفاده کنید که به درستی طراحی شده باشد. همانطور که می دانید این تجهیزات نیاز دارند که به درستی مهندسی شده باشند تا در هنگام تخلیه آتش زا به خوبی خاموش کنند و برای افراد نیز خطری نداشته باشند.

به همین دلیل لازم است تا قبل از خرید سیستم FM200، سیستم توسط یک طراح با تجربه و با استفاده از نرم افزار مخصوص سیستم مهندسی گردید. با طراحی درست این سیستم می توانید هزینه های ثانویه ناشی از تجهیزات غیر استاندارد و نصب غیر اصولی جلوگیری نمایید. این تجهیزات در بازار با برندهای مختلف و ویژگی های متفاوتی وجود دارند که لازم است حتما از یک برند با سابقه و دارای تاییدیه های لازم ملی و بین المللی باشد. در شرکت برسام ما همه این موارد را قبل از خرید به صورت شفاف به شما خواهیم گفت تا با دانش کامل سیستم مورد نیاز خود را سفارش دهید.

سستم گازی HFC

برای طراحی سیستم های اطفا حریق HFC، مشابه سایر سیستم های اطفاء حریق گازی، ابتدا نوع کلاس حریق را شناسایی می کنیم. با توجه به کلاس حریق بر اساس اساندارد NFPA2001 میزان غلظت گاز مورد نیاز برای اطفاء حریق مشخص می گردد. با توجه به میزان غلظت مورد نیاز مقدار flooding factor را استخراج می نماییم. حال کافیست عدد بدست آمده را در حجم فضا ضرب کنیم تا میزان گاز مورد نیاز بر حسب کیلوگرم مشخص شود. در صورتی که سیستم اطفا حریق HFC در ارتفاعی بیش از هزار متر از سطح دریا نصب می شود این عدد را باید با ضریب تصحیح ارتفاع اصلاح نمود.

حال با استفاده از کیلوکرم گاز بدست آمده سیلندر با ظرفیت مناسب را جهت ذخیره گاز انتخاب مب کنیم. در سیستم اطفا حریق HFC سیلندرهایی با فشار کاری 55، 42 و 25 بار معمول می باشند. فشار کاری مورد نظر با توجه به فاصله بانک سیلندر تا محیط تعیین می شود. لازم به ذکر است با توجه به حساسیت بسیار بالای این سیستم، لازم است تا طراحی حتما بر اساس الزامات استاندارد NFPA2001 و با نرم افزارهای رسمی دارای تائیدیه این سیستم ها انجام پذیرد. 

اجزای سیستم FM200

همانطور که گفتیم، این سیستم برای عملکرد اتوماتیک طراحی شده است تا در هنگام وقوع آتش سوزی، بدون نیاز به حضور افراد به طور خودکار وارد عمل شود. این سیستم بعد از دریافت سیگنال از پنل اطفا حریق عمل خواهد کرد. پنل اطفا حریق برای فعاسازی سیستم، یک سیگنال به شیر برقی سیلندر ارسال می کند. این شیر برقی با محرک 24 ولت جریان غیر مستقیم، فعال شده و شیر سیلندر را باز می کند. شیر سیلندر پس از تحریک شیر برقی به طور کامل باز شده و گاز را از طریق شیلنگ تخلیه به سمت سیستم لوله کشی هدایت می کند.

شیلنگ تخلیه در سیستم هایی که از بانک سیلندر تشکیل شده اند به یک شیر یک طرفه متصل شده است تا از ورود گاز به داخل سیلندر جلوگیری کند. هم چنین در خروجی سیستم لوله کشی به سمت نازل ها لازم است تا از یک شیر دستی توپی استفاده شود تا در هنگام ورود به اتاق به طور کامل بسته شود تا در صورت تخلیه اتفاقی سیلندر، گاز به سمت اتاق تخلیه نشود.

در مسیر خروجی به سمت نازل یک سوییچ فشار نیز قرار داده می شود تا پس از تخلیه وضعیت را به پنل اطفا حریق از نظر خروج گاز به سمت نازل ها اعلام نماید. سیستم اطفا حریق FM200 می تواند در مدل های با تعداد سیلندر های متفاوت و هم چنین زون های حریق بیشتر تجهیزات بیشتری نیز داشته باشد.

سیستم اطفا حریق FM200

در این سیستم ها لازم است تا گاز در رمان 10 ثانیه در محیط تخلیه شود. به همین دلیل نیاز است تا از لوله با قطر بزرگ تر استفاده شود تا گاز موجود در بانک سیلندر سریع تر تخلیه شود. برای طراحی سیستم FM200 نیز معمولا از نرم افزار VdS استفاده می شود.

ما در شرکت برسام سورین کارا خدمات طراحی، تامین و نصب سیستم های اطفا حریق HFC را برای شما انجام دهیم. هم چنین می توانید قبل از خرید سیستم خود از خدمات مشاوره ای رایگان ما استفاده کنید. هم چنین در صورت نیاز به راه اندازی و یا رفع ایراد از سیستم موجود نیز می توانید از خدمات این شرکت استفاده کنید. برای دریافت مشاوره و طراحی سیستم اطفا حریق می توانید از طریق راه های ارتباطی شرکت با ما تماس بگیرید و درخواست مشاوره نمایید.

مزایا و معایب سیستم اطفا حریق FM200

سیستم های اطفا حریق مبتنی بر گاز HFC را می توان یکی از آخرین تکنولوژی های سیستم اطفا حریق گازی به شمار آورد. همانطور که قبل تر گفتیم، عملکرد این سیستم تفاوتی با سیستم های اطفا حریق پیشین ندارد. در واقع در این سیستم از یک گاز عامل جدیدتر استفاده شده است که قدرت خاموش کنندگی بیشتری دارد. هم چنین این گاز در غلظت های مجاز ضرری برای افراد حاضر در محیط ندارد.

اما مهمترین مزیت این سیستم قابل استفاده بودن آن در محیط هایی با امکان حضور پرسنل است. لازم به ذکر است بهتر است طراحی این سیستم به صورت اصولی و بر اساس استاندارد NFPA2001 انجام شود تا خطری افراد را تهدید نکند. از دیگر مزیت های این سیستم این است که می توانید سیلندرهایی با حجم های متفاوت انتخاب کنید تا قیمت سیستم FM200 کاهش پیدا کند. هم چنین این سیستم با فشار کمتری گاز را ذخیره می کند و خطر کمتری دارد. هم چنین قدرت خاموش کنندگی سیستم و زمان تخلیه گاز نیز سریع ترین نوع در بین سیستم های اطفا حریق گازی است.

از معایب این سیستم نیز می توان به قیمت بسیار بالاتر گاز عامل نسبت به بقیه سیستم های اطفا حریق اشاره کرد. گاز HFC استفاده شده در این سیستم از تکنولوژی بالایی برخوردار است و شرکت های محدودی در دنیا آن را بر اساس استاندارد تولید می کنند. در واقع دلیل اصلی قیمت بالای سیستم HFC، گاز آن می باشد. لازم به ذکر است که این گاز هم اکنون در ایران تولید نمی شود و وارداتی می باشد. از دیگر معایب این سیستم این است که در فضاهای خیلی بزرگ یا ساختمان هایی که چند ناحیه حریق در طبقات مختلف دارند، محدودیت دارد. البته با طراحی درست و بهینه می توان بخش زیادی از هزینه های خرید سیستم HFC را کاهش داد.

 

شارژ سیستم FM200

امروزه بسیاری از مصرف کنندگان، سیستم اطفاء حریق  HFC-227ea را برای مدت طولانی نگهداری نمی کنند. بیشتر این سیستم ها به دلیل عدم تعمیر و نگهداری مناسب سیستم معمولا از حالت آماده به کار خارج می شوند. هم چنین یکی از نکات مهم در استفاده از سیستم FM200 انجام سرویس های دوره ای آن است. در سیستم های نصب شده به مرور زمان معمولا فشار گاز در سیلندر کافی نیست و گاز HFC-227ea نشت و تبخیر می شود و در نتیجه کل سیستم اطفاء حریق کارایی لازم را ندارد.
بنابراین، باید تجهیزات سیستم FM200 را به کارگاه سازنده برای انجام بازرسی و پر کردن مجدد و آزمایش سیلندر ارسال کنید.
در ادامه چند مرحله از روش های انجام شارژ سیلندر FM200 و نحوه پر کردن مجدد آن آورده شده است.
 
شارژ سیلندر FM200

1.تمیز کردن سیلندر گاز

قبل از پر کردن مجدد سیلندر، باید سیلندر گاز را با گیره نگهدارنده بسته و روی دستگاه دورانی قرار دهید تا تمیز شود و خشک کردن آن به طور کامل انجام شود. سیلندر باید به طور کامل تمیز شود و هیچ گونه ناخالصی در آن وجود نداشته باشد. در این مرحله ظاهر سیلندر گاز را بررسی می شود تا بدون هیچ گونه آسیب ظاهری باشد.

2. مونتاژ کردن

در این اتصال لوله سیفون به شیر سیلندر را بررسی می کنیم و به طور کامل محکم می کنیم. اتصالات رزوه ای نباید آسیب دیده باشند. هم چنین اتصال سیفون باید محکم و شل نباشد تا پس از شارژ امکان نشتی در این نقاط وجود نداشته باشد.

3. تست نشتی هوا

ورودی هوا را به قسمت شارژ سیلندر متصل و آن را محکم می کنیم. با تزریق هوا با فشار مورد نظر، تست نشتی هوا را انجام می دهیم.

4. پمپ خلاء سیلندر و تعویض

پس از تست نشتی با هوا، ورودی هوای سیلندر گاز را با دستگاه تست پمپ خلاء تخلیه می کنیم. پس از پمپاژ خلاء، سیلندر را با نیتروژن خالص ​​پر می کنیم.

5. پر کردن گاز FM200

پس از تست و بازرسی سیلندرها، سیلندرهای گاز FM200 را به محل آماده پر کردن انتقال داده و با توجه به مقدار گاز مورد نیاز، شیر شارژ را در مقیاس الکترونیکی تنظیم می کنیم. پس از تنظیم، سیلندر گاز خالی را روی آن قرار می دهیم تا وزن آن کنترل شود.
پس از پر کردن گاز و رسیدن به وزن از پیش تعیین شده، شیر پرکننده را می بندیم. با یادداشت دما در محل شارژ و منحنی مربوطه، فشار شارژ را با توجه به دمای محیط تنظیم می کنیم.

6. تست نشتی

سیلندر گاز را در آب غوطه ور می کنیم و به مدت 5 دقیقه نگه می داریم و نشتی سیلندر را بررسی می کنیم. در حین آزمایش، سیلندر گاز نباید نشتی داشته باشد و حبابی وجود نداشته باشد. پس از آزمایش، سیلندر را آویزان کرده و درپوش محافظ را می بیندیم و در محل تعیین شده نگهداری می کنیم تا آماده بسته بندی شود.

7. بازرسی پس از پر کردن

پس از شارژ کردن لازم است تا یک متخصص سیلندرها را مجددا بررسی کند. پس از بررسی آن را در محل تعیین شده قرار می دهیم.
پس از پر کردن سیلندر، اطلاعات زیر را در فرم مربوطه ثبت می کنیم:
 
  • تاریخ شارژ سیلندر
  • شماره سیلندر
  • دمای اتاق
  • تولید کننده گاز
  • فشار شارژ کردن
  • مقدار واقعی گاز شارژ شده
  • اوپراتور شارژ کننده
  • شخص بازرس
  • مشخصات سیلندر

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم ها می توانید از استاندارد NFPA2001 استفاده کنید و یا از شرکت برسام مشاوره رایگان دریافت نمایید. هم چنین می توانید سفارش و یا خدمات مورد نیاز در مورد سیستم HFC را از ما بخواهید. در صورت وجود هرگونه سوال موارد را از طریق راه های ارتباطی برسام و یا شماره 02144770276 به اطلاع ما برسانید تا کارشناسان برسام پاسخگوی شما باشند. هم چنین می توانید نقطه نظرات خود را از طریق کامنت در انتهای این صفحه با ما در میان بگذارید.