تجهیزات آتش نشانی یکی از موارد بسیار مهم در بحث اطفا حریق است. لوازم آتش نشانی که عموما توسط آتش نشان یا فرد آموزش دیده استفاده می شود، بخش مهمی از زنجیره اطفا حریق را تشکیل می دهد. این تجهیزات به آتش نشان کمک می کند تا حریق را کنترل و سپس اطفا نماید. هم چنین این لوازم آتشنشانی برای نجات جان افراد بسیار مهم و ضروری است. به همین دلیل در اینجا قصد داریم تا در مرحله اول یک راهنمایی کلی از این تجهیزات را ارائه دهیم و سپس نحوه استفاده درست و کاربرد آنها را شرح دهیم. تجهیزات آتش نشانی را معمولا در جعبه آتش نشانی یا ماشین آتش نشانی نگهداری می کنند تا در هنگام خطر در اختیار افراد بخش ایمنی قرار گیرد.

تجهیزات آتش نشانی

اهمیت تجهیزات ایمنی و آتش نشانی چیست؟

همانطور که گفتیم برای اطفا حریق در یک فضای خطر نیاز به ادوات و تجهیزات ضروری آتش نشانی می باشد. این لوازم عموما برای رساندن ماده اطفا حریق به محل آتش سوزی استفاده می شود. آتش نشان با کمک این تجهیزات آب را از فاصله دورتر به محل حریق نزدیک می کند و به صورت محلی کار اطفا حریق را انجام می دهد. لذا برای مقابله با حریق نیاز به ادوات و تجهیزات مختلفی است. به عنوان مثال تبر آتش نشانی برای ضربه زدن و از بین بردن موانع در حریق بسیار ضروری است و یا شیلنگ آتش نشانی برای هدایت آب از ماشین یا گلوب ولو آتش نشانی به محل حریق ضروری است.

هم چنین بخشی از این تجهیزات آتش نشانی برای نجات جان افراد حاضر در محل حریق ضروری است. به عنوان مثال چراغ ایمنی برای نشان دادن مسیر در هنگامی که دود تمام فضا را گرفته است لازم می باشد. یا اینکه آتش نشانان با استفاده از دستگاه تنفسی آتش نشانی می توانند مدت زمان بشتری در محل حریق بمانند و عملیات اطفا حریق را انجام دهند.

مهم ترین تجهیزات آتشنشانی چیست؟

احتمالا از توضیحات قبلی متوجه شده باشید که تجهیزات آتش نشانی طیف بسیار وسیعی از لوازم را شامل می شوند. این تجهیزات ایمنی فردی برای افزایش کارایی عملیات آتشنشانی و یا نجات جان افراد استفاده می شوند. برخی از مهم ترین این تجهیزات عبارتند از:

لباس آتش نشانی

لباس آتش نشانی یکی از اصلی ترین و ضروری ترین لوازم آتش نشانی است که باید در دسترس قرار داشته باشید. لباس آتش نشانی با مقاوت بیشتر در مقابل حریق، جان آتش نشان را حفظ می کند. این لباس که از اورکت، شلوار و کلاه آتش نشانی تشکیل شده است شامل مواردی مانند چکمه اتش نشانی و دستکش نیز می شود. هم چنین بر روی لباس آتش نشانی می توان اقلامی مانند عینک، دستگاه تنفسی و … را نیز اضافه کرد.

تبر آتش نشانی

تبر آتشنشانی یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که برای آتش نشان ها کاربردی است. این تجهیز به آتش نشان کمک می کند تا راحت تر موانع را از بین ببرد و سریع تر به کانون حریق و فضاهایی که افراد محبوس شده اند نزدیک شود.

لوازم آتش نشانی

شیلنگ و نازل آتش نشانی

آب یکی از مهم ترین مواد طبیعی برای اطفا حریق است. به همین دلیل نیاز به تجهیزات و ادواتی داریم که بتوانیم آب را به محل حریق هدایت کنیم. انواع شیلنگ آتش نشانی برای انجام این کار استفاده می شوند و آب را از یک منبع در فاصله دورتر در اختیار آتش نشان قرار می دهند. برای پاشش آب بر روی حریق و انجام عملیات های مختلف نیز نیاز به یک نازل آتش نشانی است تا آب را با سرعت بیشتر تخلیه نماید. نازل های آتش نشانی انواع مختلفی از نظر کارکرد و جنس دارند که هر کدام ویژگی مخصوص به خود را دارند.

برای اتصال شیلنگ به منبع و نازل نیز نیاز به کوپلینگ های مختلف و آچار های مخصوص داریم که این تجهیزات نیز به عنوان بخشی از لوازم آتش نشانی شناخته می شوند.

خاموش کننده آتش نشانی

کپسول آتش نشانی یکی از تجهیزات پرکاربرد محسوب می شود. خاموش کننده آتش نشانی کمک می کند تا در برخی موارد بتوان حریق را بهتر نسبت به آب کنترل کرد. خاموش کننده ها را می توان در انواع قابل حمل و یا دستی استفاده کرد. هم چنین عامل اطفا کپسول می تواند از انواع پودرها و گازها باشد. هر کدام از این مواد اطفایی برای نوعی از حریق مناسب است که قبلا به طور مفصل در مورد آن توضیح داده ایم.

امیدواریم این اطلاعات برای آشنایی با انواع تجهیزات آتش نشانی برای شما مفید باشد. برای دریافت راهنمایی بیشتر می توانید از طریق راه های زیر با شرکت برسام در تماس باشید.