در این مقاله سعی داریم تا به یک سوال اساسی در مورد نصب علائم ایمنی صحبت کنیم. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باید که بهترین ارتفاع جهت نصب علائم چیست؟

پیش از هر چیزی لازم است که نوع ساختمان، میزان استفاده و ارتفاع سقف مورد بررسی قرار گیرد، همچنین محلی که نیاز است علائم ایمنی نیز نصب گردند باید مورد توجه واقع شود. به طور کلی در ساختمان های با ارتفاع سقف کمتر از سه متر، علائم باید در ارتفاع دو متری از سطح زمین و بالای درب نصب شوند در حالی که در ساختمان های صنعتی و انبارها نباید علائم را در این ارتفاع نصب کرد چرا که تجهیزات ممکن است در مقابل علائم قرار گیرند و امکان رویت آنها وجود نداشته باشد. در چنین فضا هایی تنها باید علائم را در بالاترین ارتفاع نصب کرد. حتی در این زمان نیز باید فضا و موقعیت تجهیزات به خوبی بررسی گردد تا بهترین ارتفاع و محل نصب انتخاب شود.

این نکته بسیار مهم است که حداقل یکی از علائم باید توسط افراد در هر شرایط کاربردی به خوبی قابل رویت باشند.

در محل هایی مانند سالن های بزرگ صنعتی، انبارها و … علائم را در بالاترین نقطه نصب نمایید تا به راحتی قابل رویت باشند. این مورد باید هم برای علائم خروج اضطراری و هم علائمی که محل تجهیزات آتش نشانی را نشان می دهند رعایت شود.

حال این سوال مطرح می شود در فضاهای بسیار بزرگ از چه سایزی از علائم استفاده شود؟ اگرچه پاسخ به این سوال ساده به نظر می رسد اما بر اساس استاندارد، باید فاصله قابل رویت هر علائم مدنظر قرار گیرد. به طور مثال اگر علائم باید از فاصله بسیار دور نیز دیده شوند باید از علائم با بزرگترین سایز استفاده نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سایز مختلف علائم و فاصله قابل رویت می تواند به کاتالوگ برسام یا مقالات سایت استفاده کنید.

استاندارد BS5499-4 در مورد علائم خروج اضطراری و استاندارد BS5499-1 در مورد سایر علائم ایمنی اطلاعات دقیقی از فاصله قابل رویت و اندازه علائم را ارائه می دهند. این مهم با یک فرمول کاربردی به راحتی قابل دستیابی می باشد که در مقاله های پیشین به آن اشاره کردیم.

اگر در مورد انتخاب علائم مناسب با توجه به محیط خود و بر اساس استانداردهای مربوطه سؤالی دارید، لطفاً سوالات خود را با آدرس info@barsamgroup.com در میان بگذارید تا کارشناسان برسام در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.