با توجه به صدمات جبران ناپذیری که آتش سوزی در یک محیط ایجاد می نماید، استفاده ازتجهیزات اطفاء حریق یک امر ضروری و الزامیست. سیستم های اطفاء حریق به طور کلی جهت خاموش نمودن حریق و جلوگیری از گسترش آن در سایر فضاهای یک محیط استفاده می گردند. این سیستم ها را بر اساس نحوه کارکرد می توان به دو دسته کلی اتوماتیک و دستی طبقه بندی نمود.

همانطور که میدانید برای تشکیل یک حریق به سه عامل ماده سوختنی، اکسیژن و شعله نیاز است. درنتیجه سیستم ها و تجهیزات حریق به نوعی با یکی از این راس های حریق درگیر خواهند شد و سعی در حذف یکی از این عوامل خواهند داشت. لازم به ذکر است بر اساس مطالعات جدید زنجیره واکنش حریق نیز یکی از عوامل مهم می باشد که در متد های جدید اطفاء حریق معیار عملکرد می باشد.

دسته بندی سیستم های اطفاء حریق

همانطور که قبلتر اشاره کردیم سیستم های اطفاء حریق را بر اساس نحوه عملکرد می توان به دو گروه دستی و اتوماتیک طبقه بندی نمود. این نوع دسته بندی بر اساس نحوه عملکرد سیستم می باشد. در سیستم های اتوماتیک عملکرد سیستم به صورت کاملا اتوماتیک توسط یک سیستم کنترل مرکزی صورت می پذیرد در حالی که در سیستم های دستی نیاز به حضور اپرا تور جهت استفاده از سیستم می باشد. لازم به ذکر است در سیستم های اتوماتیک اغلب امکان استفاده به صورت دستی نیز وجود دارد. هم چنین در سیستم های دستی معمولا نیاز به پرسنل آموزش دیده جهت استفاده از تجهیزات وجود دارد.

اگر بخواهیم تمامی سیستم های اطفاء حریق را بیان کنیم در یک شمای کلی می توان دسته بندی زیر را تعریف کرد

در مقالات بعدی سعی خواهیم نمود تعاریف کلی از هریک از سیستم ها را ارائه دهیم و به صورت دقیق تر در مورد کارکرد و عملکرد هرکدام با جزییات بیشتر توضیح دهیم.

خواهشمند است در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد جهت بهبود مطالب ارائه شده با info@barsamgroup.com در ارتباط باشید.