سیستم اطفا حریق واترمیست یا Water Mist به عنوان جدیدترین سیستم اطفا حریق آبی شناخته می شود. این سیستم که بر اساس دانش روز به دست آمده، قدرت خاموش کنندگی بیشتر و مصرف آب بسیار کمتری دارد. سیستم واتر میست آب را با فشار بالا در لوله های شبکه نازل ها وارد می کنند و سپس در خروجی نازل قطرات آب به قطره هایی با اندازه بسیار کوچک و در حد میکرون تبدیل می شوند.

این سیستم به دلیل استفاده از آب کمتر برای اطفا حریق بسیار محبوب است. در این سیستم قطرات آب به شکل مه در می آیند و به همین دلیل به آن سیستم مه پاش نیز می گویند. قطره های ریز آب به دلیل ایجاد سطح تماس بیشتر، قدرت جذب حرارت بسیار بالاتری دارند و هم چنین با ایجاد بخار باعث کاهش اکسیژن محیط و اطفا حریق می شوند. این سیستم در مقایسه با سیستم اسپرینکلر و سیستم اسپری نازل یا دیلوج ولو قدرت خاموش کنندگی بیشتری دارد.

نازل واترمیست

نحوه عملکرد سیستم واتر میست

سیستم اطفا حریق واتر میست یا مه پاش در دسته سیستم های اطفا حریق با آب قرار می گیرد. آب به دلیل فراوانی بسیار زیاد آن و هم چنین قدرت زیاد در جذب حرارت و گرما، ماده ای حیاتی برای اطفا حریق است. این سیستم بر اساس دانش نوین طراحی و تولید شده است. نازل این سیستم به دلیل تکنولوژی بسیار بالا در ساخت بسیار گران قیمت می باشد.

در این سیستم آب به وسیله پمپ یا سیلندرهای نیتروژن تحت فشار قرار می گیرد و به فشاری حدود 35 بار می رسد. البته برخی از سازندگان این سیستم، تجهیزاتی با فشار بالای 130 بار و به عنوان سیستم فشار بالا معرفی کرده اند. این آب با فشار بالا از طریق سیستم لوله کشی به سمت نازل ها هدایت می شود و سپس از طریق سوراخ های بسیار ریز نازل، به صورت ذرات ریز در حد صد میکرون تبدیل می شود.

در نتیجه در خروجی سیستم قطرات آب به صورت مه در فضا پخش می شوند. به دلیل سطح تماس بیشتر این قطرات ریز نسبت به سیستم اسپرینکلر، قدرت جذب گرمای بسیار زیادی دارد. سیستم واترمیست هم چنین اکسیژن را در محیط کاهش می دهند و به افزایش قدرت خاموش کنندگی این سیستم کمک می کنند.

اجزای سیستم واترمیست

سیستم واتر میست مانند سایر سیستم های اطفا حریق از لوله کشی و نازل تخلیه تشکیل شده است. تنها تفاوت این سیستم این است که از یک پمپ برای افزایش فشار آب به محدوده کاری سیستم استفاده می شود. این پمپ برای عملکرد خود می تواند از انرژی برق یا سوخت فسیلی استفاده کند. لازم به ذکر است می توان از یک منبع فشار بالا مانند سیلندر ازت نیز برای افزایش فشار سیستم استفاده کرد.

سیستم واترمیست

نازل سیستم واتر میست می تواند در دو مدل خشک یا تر باشد. در مدل تر مانند اسپرینکلرهای آتش نشانی، یک حباب از خروج آب جلوگیری می کند و با رسیدن حرارت به آن شکسته می شود و مسیر خروج آب را آزاد می کند.

مزایای سیستم Water mist

مزایای سیستم Water Mist شامل موارد زیر هستند:

  1. کاهش مصرف آب: این سیستم به دلیل استفاده از مه آب، میزان مصرف آب در مقایسه با سیستم‌های سنتی مانند اسپرینکلر را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  2. کاهش خسارت به محیط: به دلیل اینکه سیستم Water Mist مقدار کمتری آب مصرف می‌کند، احتمال خسارت به محیط اطراف نیز کمتر است. به همین دلیل از این سیستم در محیط هایی که تجهیزات الکترونیکی وجود دارند نیز می توان استفاده کرد.
  3. عملکرد بهتر و سریعتر: قطرات ریز آب به سرعت دما را کاهش داده و حریق را به طور فوری مهار می‌کند.
  4. کاهش خطرات برقراری قوس الکتریکی: به دلیل کاهش میزان آب مصرفی، خطرات مرتبط با برقراری قوس الکتریکی نیز کاهش می‌یابد.

در حالت کلی می توان گفت برخلاف سیستم‌های اطفا حریق با آب که از قطرات آب بزرگ برای اطفای حریق استفاده می‌کنند، سیستم Water Mist از قطرات آب خیلی ریز و مهوش به عنوان یک عامل اطفا استفاده می‌کند. این قطرات آب با انتشار به صورت مه، سطح اتاق یا فضا را پوشش داده و اطراف حریق را خنک کرده و همچنین اکسیژن را از منطقه حریق حذف می‌کند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان برسام از طریق راه های ارتباطی ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *