در این مقاله تلاش داریم تا در مورد علائمی که برای مسیرهای تخلیه و فرار استفاده می شوند اطلاعاتی را ارائه دهیم. از آنجایی که این علائم برای ایمنی و مواقع اضطراری استفاده می شوند، الزامیست که از علائم شب نما استفاده شود.

همچنین برای دستیابی به بهترین و کارآمد ترین عملکرد سیستم علائم ایمنی شب نما، مشخصات مکانی که قرار است این علائم نصب شوند نیز باید به عنوان فاکتور مهم در نظر گرفته شود.

علائم باید با در نظر گرفتن کارایی و عملکرد آنها در شرایط اضطراری انتخاب شوند، به نحوی که به راحتی توسط کاربران قابل مشاهده باشند و در شرایط سخت مانند عدم وجود نور کافی و هم چنین وجود دود نیز قابل رویت باشند.

همچنین با توجه به کارآیی علائم در مکان هایی که قصد نصب علائم را داریم میزان شدت نور نیز باید به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفته شود تا در شرایط اضطراری خاصیت تابندگی مناسبی داشته باشند.

انتخاب صحیح علائم

بررسی و دقت در این امر باعث می شود تا بتوان علائمی را انتخاب نمود تا به هدف مورد نظر علائم ایمنی یعنی قابل مشاهده بودن در شرایط عادی و اضطراری، به بهترین نحو دست یافت.

تمام قوانین و مقررات ملی و بین المللی تصریح می کنند که “از هر نقطه ای که در آن ایستاده ایم، همیشه باید یک علائم تخلیه قابل مشاهده باشد.” این روش تنها راه برای به حداقل رساندن استرس و دستیابی به سریعترین و کارآمد ترین راه تخلیه در شرایط اضطراری است.

علائم خروج اضطراری روی درب

انواع علائم تخلیه اضطراری

علائم تخلیه افقی: این علائم افراد را در همان طبقه به سمت خروجی، اعم از بیرون ساختمان یا منطقه امن سوق می دهد. تخلیه افقی به طور کلی در طول راهروها انجام می شود.

علائم تخلیه عمودی: به معنی تغییر طبقه، خواه صعودی (از طبقه پایین به بالاتر) یا نزولی (از بالاتر به طبقه همکف) باشد. تخلیه عمودی به طور کلی با استفاده از پله های اضطراری صورت می گیرد.

علائم ایمنی برای شناسایی مسیرهای تخلیه افقی باید در مکان هایی نصب شوند که:

– در ابتدا مسیرهای تخلیه، از  دورترین نقطه‌ ی خروج در آن طبقه قابل رویت باشند.

– در هر محلی که تغییر جهت انجام می شود وجود داشته باشند.

– بالای هر درب که برای مسیر تخلیه استفاده می شود نصب شوند

از آنجا که این علائم باید در هر شرایطی قابل مشاهده باشند، باید در ارتفاع بالاتر از 1.8 متر از سطح زمین نصب شوند.

همچنین در خصوص علائم مسیرهای تخلیه عمودی، علائم را باید در تمامی محل های تغییر جهت مسیر و طبقات نصب نمود. هر زمان که کاربران مجبور شوند از پله های اضطراری بالا یا پایین بروند، فارغ از اینکه چند پله وجود دارد، شماره طبقات باید نصب شوند.

این علائم باید قبل از شروع پله ها، بالاتر از اولین پله در جهت مسیر تخلیه و در ارتفاع 1.8 متر از سطح زمین نصب شوند.

لازم به ذکر است تمام علائمی که در مورد آنها صحبت شد باید در ارتفاع بالا نصب شوند اما باید شرایط تخلیه اضطراری در زمانی که فضا مملو از دود است را نیز در نظر گرفت. در این شرایط ممکن است تمامی علائم توسط دود پوشیده شوند و قابل رویت توسط افراد نباشند. هم چنین در این شرایط با توجه به وجود گازهای سمی افراد معمولا به صورت سینه خیز یا خم شده محل را ترک می کنند تا بتوانند تنفس طبیعی داشته باشند. برای حل این مشکل باید از علائم حاشیه ای که در ارتفاع پایین نصب می شوند استفاده نمود.

نوارهای خروج اضطراری

این علائم که به صورت شب نما می باشند علاوه بر اینکه مسیرهای خروج را مشخص می کنند با نوردهی خود مسیرهای خروج را نیز روشن می کنند.

  • هم چنین تمامی درها باید علائم مخصوص به خود را داشته باشند تا علاوه بر مشخص شدن درب های خروج اضطراری، جهت باز شدن درب و محل قرارگیری دستگیره را نیز نشان دهند. همچنین علاوه بر این، علائم شب نما حاشیه ای که در ارتفاع نزدیک به زمین نصب شده اند نیز به کمک افراد می آیند. این نوارها که مسیر فرار را نشان می دهند هنگامی که بر روی دیوار به محل درب ها می رسند تا ارتفاع 1.2 متری از سطح زمین تا نزدیکی دستگیره ها قرار می گیرند که علاوه بر نشان دادن محل دستگیره، جهت باز شدن درب را نیز به افراد راهنمایی می کنند.

اگر در مورد انتخاب علائم مناسب با توجه به محیط خود سؤالی دارید، لطفاً سوالات خود را با آدرس info@barsamgroup.com در میان بگذارید تا کارشناسان برسام در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.