سیستم های اطفا حریق با گاز به دلیل استفاده از قطعات و ادوات مختلف معمولا پیچیده به نظر می رسند. در این نوع سیستم ها با مونتاژ تجهیزات مختلف در کنار هم یک سیستم اطفا حریق یکپارچه تشکیل می شود که وظیفه آن خاموش کردن آتش با گاز عامل می باشد. در سیستم اطفا حریق گازی گاز عامل برای اطفا حریق در کپسول هایی نگهداری می شود و در هنگام عملکرد سیستم این گاز از کپسول خارج شده و با سیستم لوله کشی به سمت نازل هدایت می شود. اما در این بین نیاز به تجهیزاتی است که برای عملکرد سیستم لازم و ضروری است.

در اینجا قصد داریم تا این ادوات و تجهیزات را با جزییات شرح دهیم و نحوه عملکرد هرکدام را نیز به طور کلی مشخص کنیم. این تجهیزات در سیستم های مختلف گازی مانند سیستم CO2، سیستم IG و سیستم FM200 استفاده می شود.

تجهیزات سیستم اطفا حریق با گاز

1- سیلندر اطفا حریق

همانطور که گفتیم در سیستم اطفا حریق گازی، نیاز است تا گاز عامل در کپسول های مخصوص نگهداری شود تا در هنگام عملکرد سیستم این گاز به محیط تخلیه شود و با کاهش غلظت اکسیژن باعث خاموش شدن حریق گردد. به همین دلیل نیز در این سیستم ها نیاز به سیلندر با ظرفیت کافی داریم. در سیستم های مختلف و با توجه به فشار ذخیزه سازی گاز، معمولا ظرفیت و مشخصات کاری سیلندرها متفاوت است.

هم چنین برای نگهداری حجم بسیار زیاد گاز لازم است تا تعداد بیشتری از سیلندر به صورت یک بانک استفاده شود. سیلندر اطفا حریق در سیستم های گازی مختلف دارای ظرفیت و فشار کاری متفاوت است. اما در تمامی سیستم ها جنس بدنه آنها از فولاد و بدون درز می باشند. هم چنین نحوه نصب آنها نیز به صورت استفاده می باشد.

2- شیر سیلندر اطفا حریق

برای نگهداری سیلندر در کپسول های و فعال سازی آن نیاز است تا یک شیر روی سیلندر قرار داده شود. شیر سیلندر در سیستم اطفا حریق گازی وظیفه دارد تا گاز را در سیلندر و با فشار کاری سیستم محبوس نماید. در هنگام عملکرد سیستم، شیر سیلندر باز می شود و گاز عامل به سمت خروجی نازل ها هدایت می شود.

شیر سیلندر اطفا حریق با توجه به نوع سیستم ویژگی های متفاوتی دارد. به عنوان مثال در برخی از سیستم های گازی برای بررسی میزان گاز داخل سیلندر از یک گیج فشار روی شیر استفاده می شود. این فشارسنج با نشان دادن فشار گاز داخل سیلندر می تواند میزان گاز داخل سیلندر را نشان دهد. هم چنین می توان با قراردادن یک سوئیچ فشار داخل این گیج، در صورت کاهش فشار سیلندر، سیگنال مرتبط با آن را روی پنل مرکزی اطفا حریق مشاهده کرد.

شیر سیلندر اطفا حریق معمولا از جنس برنجی ساخته می شود و فشار کاری آن با توجه به نوع سیستم متفاوت است. هم چنین این شیر برای باز و بسته شدن می تواند عملگرهای مختلفی داشته باشد.

3- عملگر دستی شیر سیلندر

همانطور که اشاره کردیم برای باز و بسته کردن شیر سیلندر می توان از عملگرهای مختلفی استفاده کرد. یکی از این عملگرهای سیستم مکانیکی و دستی است. این اکچواتور روی شیر سیلندر بسته می شود و در هنگام نیاز به باز کردن سیلندر، می تواند با چرخاندن اهرم آن گاز را از داخل سیلندر تخلیه نمود. عملگرهای مکانیکی معمولا به صورت رزوه ای و با جنس بدنه برنجی ساخته می شود و برای استفاده با نیروی دست انسان طراحی شده اند.

4- عملگر نیوماتیکی

عملگرهای نیوماتیکی بهترین روش فعال کردن سیلندرها در سیستم های دارای بانک سیلندر هستند. در این نوع عملگر فشار هوا یا ازت باعث فعالسازی و تحریک شیر سیلندر می شود. نیوماتیک اکچواتور با قرار گرفتن روی شیر سیلندر کمک می کند تا با استفاده از فشار گاز موجود روی خط پایلوت سیلندر اطفا حریق باز شود.

نیوماتیک اکچواتور معمولا برای عملکرد نیاز به یک فشار حداقلی 20 بار دارد. جنس بدنه این عملگر از برنج می باشد و به صورت رزوه ای روی شیر سیلندر بسته می شود.

5- عملگر برقی یا سولونویید ولو

شیرهای برقی یکی از پرکاربردترین عملگرهای شیر سیلندر اطفا حریق هستند. این عملگرها با استفاده از جریان برق کار می کنند. در نتیجه در هنگام عملکرد سیستم نیاز به جریان برق دارند. سولونویید ولوهای اطفا حریق معمولا با جریان برق غیر مستقیم 24 ولت کار می کنند. برای عملکرد سیستم لازم است تا جریان برق از سمت پنل مرکزی به سیستم ارسال شود. با فعال شدن این عملگرها شیر سیلندر نیز باز و گاز تخلیه می شود.

شیر برقی سیلندر اطفا حریق نیز معمولا از جنس برنجی ساخته می شود و روی آن قابلیت نصب گیج فشار و عملگر دستی وجود دارد.

شیر برقی پایلوت

6- شیر تخلیه انتهای خط

شیر تخلیه انتهای خط که به آن بیلید ولو می گویند وظیفه دارد تا در فشار های کم که ناشی از نشتی خط پایلوت می باشد، گاز را از خط پایلوت تخلیه نماید. این شیر در هنگام عملکرد سیستم و هنگامی که فشار در خط پایلوت به فشار طراحی می رسد بسته می شود و مانع از خروج گاز در خط می شود. شیر تخلیه انتهای خط در انتهای خط پایلوت بسته می شود و جنس آن از برنح می باشد.

7- شیلنگ خط پایلوت

همانطور که اشاره کردیم، در سیستم هایی که یک بانک از سیلندر داریم، از عملگرهای نیوماتیکی برای باز کردن شیر سیلندر استفاده می کنیم. این عملگرها برای فعال شدن نیاز به گاز با فشار مناسب دارند. این فشار که توسط سیلندر پایلوت تامین می شود، به وسیله شیلنگ های پایلوت به این عملگرها می رسد. در واقع وظیفه شیلنگ پایلوت ارتباط بین نیوماتیک اکچواتورها است.

8- شیلنگ تخلیه سیلندر

بعد از فعال سازی شیر سیلندر لازم است تا گاز داخل سیلندر به سیستم لوله کشی هدایت شود. به همین دلیل نیاز به شیلنگ هایی داریم که گاز را از خروجی شیر سیلندر به منیفولدها و سیستم لوله کشی هدایت کنند. شیلنگ تخلیه از یک سمت به خروجی شیر سیلندر و از سمت دیگر به ورودی سیستم لوله کشی و منیفولد وصل می شود. جنس این شلنگ ها از جنس پلاستیک های مقاوم و با کانکشن های برنجی یا فولادی می باشد.

9- چک ولو منیفولد

در سیستم های گازی که بانکی از سیلندر داریم، تخلیه گاز در سیلندرها به طور همزمان انجام می شود. با این حال ممکن است برخی سیلندرها زودتر تخلیه شوند. درنتیجه ممکن است گاز داخل منیفولد که دارای فشار بیشتری است، به سیلندرهای تخلیه شده وارد شود. به همین دلیل نیز در سر راه خروجی شیلنگ تخلیه سیلندر یک شیر یک طرفه یا چک ولو قرار می دهند که وظیفه دارد تا مانع برگشت گاز از منیفولد به سیلندر شود. این شیرهای یک طرفه نیز از جنس برنجی ساخته می شوند و از مکانیزم توپی برای یک طرفه کردن جریان استفاده می کنند.

امیدواریم این اطلاعات در مورد تجهیزات سیستم اطفا حریق برای شما مفید واقع شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره رایگان می توانید از طریق فرم زیر سوالات خود را مطرح نمایید. هم چنین برای استعلام قیمت هر یک از تجهیزات نیز می توانید از طریق راه های تماس با ما با شرکت برسام در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *