علائم ایمنی برج جز ضروری ترین و مهم ترین موارد در ایمنی ساختمان های بلند مرتبه است. امروزه با گسترش شهرها و نیاز روز افزون به مسکن، ساختمان های بلند مرتبه دارای جایگاه ویژه ای در این زمینه هستند. با گسترش و توسعه برج ها، ایمنی در این ساختمان ها با توجه به جمعیت بالای ساکنین حائز اهمیت می باشد. علائم ایمنی برج ها نه فقط در طراحی و مقابله با حریق بلکه در خروج ایمن افراد در شرایط بحرانی و اضطراری نیز تعریف می شود.

اهمیت علائم ایمنی برج چیست؟

با یک بررسی اجمالی از خطرات احتمالی در ساختمان های بلند مرتبه میتوان نتیجه گرفت:

– با توجه به کاربری چند­گانه این ساختمان ها مانند هتل، مسکونی، تجاری، ورزشی و … خطرات ناشی از عدم ایمنی کامل بسیار بیشتر است. در این ساختمان ها تعداد نفرات بیشتری در یک فضای مشخص حضور دارند. هم چنین برای فرار در شرایط اضطراری زمان بیشتری مورد نیاز است. هم چنین باید این نکته را نیز در نظر داشت که در هنگام آتش سوزی ممکن است برخی از راه های فرار قابل دسترسی نباشند که این مورد سبب افزایش خطر پذیری ساختمان و تخلیه آن می شود. به دلیل حجم بالای مواد در یک مساحت مشخص احتمال ایجاد دود، حرارت بیشتری در هنگام حریق در برج ها وجود دارد. لازم به ذکر است با توجه به محدودیت های موجود در طراحی این ساختمان ها، نیروی های امدادی مجبور به استفاده از همان پلکان اضطراری تخلیه هستند که این مورد خود کندتر شدن امداد رسانی می شود. در نتیجه استفاده از علائم ایمنی برج باعث تسریع و بهبود عملیات امداد رسانی می شود.

با بررسی و آنالیز موارد گفته شده می توان نتیجه گرفت ایمنی ساختمان های بلند مرتبه بسیار پیچیده و مهم می باشد. در نتیجه استاندارد ها و الزامات اولیه که برای ایمنی این ساختمان ها در نظر گرفته می شوند را نباید کافی دانست و باید در افزایش هرچه بیشتر سهم ایمنی در این ساختمان ها بیشتر تلاش نمود.

تحقیقات جدید در خصوص علائم ایمنی برج

با بررسی و آنالیز حوادث بزرگ جهانی در سال های گذشته که در مورد ساختمان های بلند مرتبه اتفاق افتاد، اهمیت استفاده از علائم ایمنی برج بیش از بیش روشن گردید. این علائم در کمک به افراد جهت پیدا کردن مسیر خروج و راه های تخلیه اضطراری به عنوان مهمترین عامل شناخته شد.

لذا نشان دادن مسیرهای خروج اضطراری در برج ها دارای الزامات و استانداردهای بیشتری نسبت به نوع رایج آن در سایر ساختمان ها می باشد. از آنجایی که تنها یک مسیر خروج به صورت عمودی در این ساختمان ها وجود دارد و تمامی افراد حاضر در هنگام بحران از همین مسیرها استفاده می کنند، در نتیجه استفاده از آنها برای نیروهای امداد و آتش نشان با مشکل مواجه خواهد شد. در نتیجه پیشنهاد می گردد برای افزایش کارایی و عملکرد این مسیرها به موارد زیر توجه شود:

– استفاده از عوامل در پلکان اضطراری

– مشخص نمودن طبقات

– نشان دادن تعداد طبقات باقی مانده تا خروج

– نشان دادن مسیر خروج در علائم ایمنی برج

– نشان دادن راه خروج با نوارهای شبنما روی دیوار

– نشان دادن پله ها با نوار شبنما

– نشان دادن دستگیره راه پله

در تصویر زیر هریک از این موارد با جزییات کامل به شرح ذیل نشان داده شده اند:

A: علائم نشان دهنده راه پله که در ارتفاع بالاتر نصب می شوند

B: علائم نشان دهنده طبقه که تعداد باقی مانده تا خروج را نشان می دهد

C: علائم نشان دهنده راه پله که به صورت شبنما بر روی دیوار و در ارتفاع پایین نشان داده می شود

D: نشان دهنده مسیر خروج

E و F: علائمی که بر روی سطح زمین نصب می شوند تا نشان دهنده مسیر و راه پله باشند

G: نشان دهنده شماره طبقه بر روی سطح زمین

H: نشان دهنده مسیر خروج اضطراری بر روی دیوار

I: نشان دهنده محدوده راه پله و مسیر خروج اضطراری

J: نشان دهنده پاگرد راه پله و مسیر خروج اضطراری

K: نشان دهنده محدوده پله ها

خواهشمند است برای کسب اطلاعات بیشتر و یا بیان نظرات خود موارد را با آدرس info@barsamgroup.com در میان بگذارید تا کارشناسان برسام در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.